Review: Hangar – Stronger Than Ever – FC Metal Recordings – Release: 15-07-2016

Review: Hangar – Stronger Than Ever – FC Metal Recordings – Release: 15-07-2016.

Hangar-Stronger-Than-Ever-2-e1462451050339Dit is reeds het zevende album van dit Braziliaans kwintet, maar ik moet bekennen dat ze tot op heden onbekend waren. Ze brengen power metal met een progressieve insteek, met een hoge inbreng van de toetsen. Na zeven magere jaren (enkel een akoestisch album en een best of) brengen deze kerels nu nieuw werk uit. Zanger Pedro Campos (ook actief in Soulspell) bezit een uiterst krachtige strot en laat wat raakpunten met Russel Allen horen. Angra kan ook aanzien worden als een vergelijkingspunt! Het drumwerk van Aquiles Priester is bijzonder sterk. De man heeft de skins ook al gefolterd in bands zoals Tony MacAlpine, Blackwelder, Angra en Primal Fear.

De nummers bevatten talrijke tempowissels en wendingen om de aandacht te blijven trekken. Zo bevat het sterk progressief getinte ‘Forest Of Forgotten’ Oosterse invloeden. De instrumentale stukken nemen meermaals een groot deel van de tijdsduur van het nummer in beslag. ‘The Hangar Of Hannibal’ bewijst dat ze ook goed naar Dream Theater hebben geluisterd. Het toetsenwerk van Fabio Laguna vult alle eventueel ontstane gaatjes in het geluid perfect op. De shredder van dienst Cristiano Wortman laat een brede waaier van gitaaracrobatie horen.

Er is ook ruimte voor melodieuzer werk, want ‘We Keep Running The Course’ laat een gevoelig zingende Pedro horen naast veelvuldige pianoklanken. Het lange ‘A Letter From 1997’ kent een mooie opbouw en flirt zelfs met melodic rock door gebruik te maken van gladder klinkende riffs en samenzang. Het radiovriendelijke ‘Just Like Heaven’ kan gerust AOR genoemd worden en staat ook in een akoestische versie op dit album.

De nummers boeien zeker en vast en er is ook voldoende afwisseling aanwezig. Maar de nummers blijven niet echt steken en ik vrees dat dit album het moeilijk zal hebben om zich te laten opmerken in de stortvloed van releases. Maar om toch positief te eindigen geef ik nog mee dat dit album een groeier is en je heerlijk kan smullen van de duels tussen gitaar en de toetsen.

Score: 3,5 uit 5

Hangar Official
Hangar Facebook