Review: Harlott – Detritus Of The Final Age – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Harlott – Detritus Of The Final Age – Metal Blade Records – Release: Out now.

Harlott is een goed voorbeeld van jonge bands die hun invloeden halen uit de Bay Area Thrash van de jaren tachtig en het genre weer populair maken. De band komt uit Australië en heeft daar inmiddels al een aardige fanschare opgebouwd. Australië heeft in het verleden al heel wat goeie metalbands voortgebracht zoals Mortal Sin en Hobbs’ Angel of Death, wiens muziek in het zelfde straatje ligt als dat van Harlott. De band heeft de gang er aardig in zitten qua albums maken want dit is na hun debuut “Origin” uit 2013 al weer het vierde album van de mannen uit Melbourne.

Harlott is:
Andy Hudson – Zang, gitaar
Leigh Bartley – Gitaar
Tom Richards – Bas, zang
Glen Trayhern – Drums

Detritus Of The Final Age

Wie thrash metal gaat maken doet dat vaak niet om het wiel opnieuw uit te vinden, zo ook Harlott niet. Het geheel is voornamelijk beïnvloed door de old school thrash van bands zoals Slayer, Exodus en Testament. Het album start met ‘As We Breach’ dat begint met het tikken van een klok en in het begin ook nog rustig is, maar al na een halve minuut sneller verder gaat met een typisch thrash ritme van de drums. De zang van Andy Hudson is wat lager en rauwer dan op het debuut “Origin” en doet me bij vlagen wat denken aan een jonge Tom Araya, maar bij de lange uithalen ook zeker aan Mille Petrozza.

‘Idol Minded’ is meer speed metal en wordt dan ook in twee en half minuut door je strot geduwd. ‘Bring on the War’ is een stuk rustiger en gaat pas na driekwart in de versnelling, inclusief gitaarsolo. Waar op vorige albums de meeste nummers een rustige opbouw hadden, maar al snel overgingen naar een versneld en agressief thrash-ritme, hakt de band er hier veelal gelijk op snelheid in zoals op ‘Detritus of the Final Age’ en ‘Prime Evil’.

‘Nemesis’ begint met akoestische gitaar en gaat niet vloeiend over in elektrische gitaar. Het nummer gaat richting de acht minuten. Halverwege is er een hoop ruimte voor de gitaren en horen we zeker anderhalf minuut ook geen zang. Voor zo’n lang nummer gebeurt er, behalve wat abrupte overgangen, eigenlijk te weinig om echt te blijven boeien. ‘Miserere of the Dead’ heeft een zelfde soort begin en lijkt in eerste instantie wat meer de melodische kant op te gaan , maar verzandt al snel in de geijkte patronen en ritmes. Andy geeft er met zijn rauwe vocalen nog wel een aparte twist aan. Halverwege lijkt het nummer te stoppen, maar gaat dan toch verder met een stuk akoestische gitaar, waarna de drums erbij komen. De elektrische gitaar lijkt een eigen leventje te leiden en ook de zang komt heel abrupt op. Dat maakt het bijna negen minuten durend nummer nog enigszins interessant, maar echt vloeiend verloopt het allemaal niet.

Het slotnummer is de Cannibal Corpse cover ‘The Time to Kill Is Now’. Het origineel hakt er gelijk goed in en is snel tot het einde van de twee minuten. Qua tempo verandert er niks , maar geeft de band het nummer toch een thrashgeluid mee. De vocalen van George “Corpsegrinder” Fisher worden hier ook niet geprobeerd te benaderen en ook daar geeft Andy een eigen draai aan.

Dit is zoals de oude thrash bands uit de Bay Area zouden hebben geklonken als ze toentertijd een betere productie hadden gehad. Als je de ogen dicht doet hoor je regelmatig de oude thrash bands voorbijkomen en waant de oude garde zich weer terug in die tijd. Het geheel is snel en agressief, maar de typische thrash ritmes, van met name de drums, komen vaak terug en daar zit wat mij betreft voor de band de uitdaging in om toch meer een eigen smoel te creëren.

Score: 3,8 uit 5

1. As We Breach
2. Idol Minded