Review: Hate – Tremendum – Napalm Records – Release: Out now

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Hate – Tremendum – Napalm Records – Release: Out now.

Het Poolse Hate werd opgericht door gitarist en zanger Adam Buszko (Sinner) en is één van de pioniers van de metalscene in Polen. Na het plotselinge overlijden van bassist Slawek Arkhangelsky, in 2013 tijdens een tour, hing de toekomst van de band even aan een zijden draadje. Maar niet veel later besloot de band om toch door te gaan en kwam sterk terug met het album “Crusade: Zero”. Inmiddels zijn we al weer aanbeland bij album nummer tien.

Hate is:
Sinner – Gitaar/zang
Pavulon – Drums
Apeiron – Bas (sessie)
Domin – Gitaar (sessie)

Tremendum
Waar op het vorige album “Crusade: Zero” de black elementen wat los werden gelaten zijn die op dit album weer volop terug. Op het openingsnummer ‘Asuric Being’ wordt dat nog niet echt duidelijk. Het nummer heeft een filmisch intro met drums die een soort van marstempo slaan en gitaren die nog enigszins vaag klinken. Die gitaren vallen even weg en bouwen dan op naar een sneller stuk waarbij de vocalen invallen.

‘Indestructable Pillar’ heeft die black invloeden duidelijk wel. Het nummer kent geen intro en gaat gelijk als een dolle van start. De drums wisselen van double bass/blastbeats tot rustig bij de gitaarsolo’s. Er is één gitaar die een muur van geluid bouwt waar de rest van het nummer op gebouwd wordt. ‘Svarog’s Mountain’ heeft een ander begin, met veel melodie en is wat meer midtempo tot traag en ademt een sinister sfeertje uit. De tweede helft van het nummer gaat weer via het vaste stramien. De eerste drie nummers en ‘Sea of Rubble’ bevatten gitaarsolo’s van gastmuzikant Dean Arnold van Vital Remains.

De band wordt vaak vergeleken met landgenoten Behemoth en dat is ook niet vreemd. Invloeden van deze band zijn ook duidelijk hoorbaar. ‘Numinosum’ had bijna een Behemoth nummer kunnen zijn. Behemoth laat de blackinvloeden wat meer los en Hate voegt ze meer toe, waarbij ze elkaar op een bepaald punt kruizen.
Nummers zoals ‘Into Burning Gehenna’ en ‘Ghostforce’ laten een hoop enthousiasme horen en je hoort bijna het gemak waarmee de nummers gespeeld worden. ‘Ghostforce’ is een redelijk melodisch nummer, maar behoudt toch het black metal gevoel. ‘Walk Through Fire’ gaat weer rap van start met de nodige blastbeats. Het laatste gedeelte wordt “gezongen” in het Pools.

Hate zit op de scheidslijn van black en death, maar neigt meer naar de black kant. Bepaalde elementen, zoals de muur van geluid van de gitaar gaan me naarmate het album vordert wel wat tegenstaan. Gelukkig weet de band er in veel nummers melodie in te gooien. Dat en de bovengemiddelde productie, maken het toch een album om in één luisterbeurt uit te zitten.

Score: 3,75 uit 5

1. Asuric Being
2. Indestructible Pillar