Review: Hatebreed – The Concrete Confessional – Nuclear Blast – Release: Out Now

Review: Hatebreed – The Concrete Confessional – Nuclear Blast – Release: Out Now.

Hatebreed werd in 1994 in New Haven, Connecticut opgericht. De band maakt zoals ze het zelf noemen metallic hardcore. Na het uitbrengen van het zelfgetitelde album in 2009 waren de meningen verdeeld omdat het album vrij divers was met thrash en zelfs doom invloeden. Opvolger “The Divinity of Purpose” was al weer wat meer ‘back to the roots’ en een lekker agressief album. Benieuwd wat Hatebreed laat horen op dit zevende album getiteld “The Concrete Confessional”.

Hatebreed is :
Jamey Jasta – Zang
Chris Beattie – Bas
Wayne Lozinak – Gitaar
Matt Byrne – Drums
Frank Novinec – Gitaar

The Concrete Confessional
hatebreedDit is inmiddels het vijfde album dat is geproduceerd door Zeuss (Rob Zombie, Suicide Silence) en is gemixt door Josh Wilbur (Lamb Of God, Megadeth).
Het eerste nummer ‘A.D.’ gaat voortvarend van start met een nog immer boze Jamey Jasta die de Amerikaanse droom eens onder de loep neemt. Opvallend is dat, ondanks dat het bijzonder agressief klinkt, het wel lijkt alsof het echt ruige randje van Jamey’s stem weggepoetst is. Later op het album komt dat wel wat meer terug.

Op ‘Looking Down The Barrel Of Today’ staan de vocalen ook duidelijk op de voorgrond. Het nummer heeft een lekkere groove en metalriffs die je gelijk bij je strot pakken. Het is een typisch Hatebreed nummer zonder dat de band in herhaling valt. ‘Seven Enemies’ is traag en het nummer is waarschijnlijk bewust kort gehouden met twee minuten voordat de aandacht verslapt. ‘From Grace We’ve Fallen’ is midtempo en heeft een soort van power metal chorus. Het nummer lijkt wel beetje op ‘As Die Hard As They Come’ maar langzamer en minder overtuigend.

Met ‘Us Against Us’ gaat de versnelling er weer in en de typische hardcore ‘shout alongs’ zijn ook aanwezig. ‘Something’s Off’ heeft een bas-intro en gaat over in iets wat richting een gitaarsolo gaat. Als het tempo zakt krijgen we een clean stukje zang van Jamey wat wel verrassend is. Later in het nummer krijgen we ook nog een stuk melodische zang van één van de gitaristen of bassist. Het nummer is met bijna vier minuten ook gelijk het langste nummer, de rest ligt allemaal tussen de twee en drie minuten.
‘Remember When” begint snel maar gaat de laatste minuut beat down en is bijna slaapverwekkend.

‘Slaughtered In Their Dreams’ heeft een typische hardcore groove en is midtempo. Het nummer bevat zelfs een gitaarsolo, iets waar Hatebreed nu niet echt bekend om staat. ‘The Apex Within’ heeft een wat truttig “whoa whoa” sing along als intro dat door het hele nummer ook telkens weer terugkomt. ‘Walking The Knife’ is een lekker agressief nummer met veel tempowisselingen, maar de sing along stukjes staan in schril contrast met de zang en klinken mijns inziens niet agressief genoeg. Dit is dan wel een nummer dat het live vast en zeker goed gaat doen bij de fans.

‘Dissonance’ begint met een stukje gitaarwerk wat niet had misstaan in de gemiddelde thrashband. Hatebreed heeft in het verleden wel vaker thrash-invloeden in de nummers gestopt, dus helemaal verrassend is dit niet. Slotnummer ‘Serve Your Masters’ is mid-tempo en gaat in de wat snellere stukken richting de melodische metalcore.

Je kunt zeggen wat je wilt van Hatebreed, maar in herhaling vallen doen ze zeker niet met dit album. De vaste formule van hardcore grooves met metalriffs wordt niet losgelaten, maar er zit genoeg variatie in de nummers, al dan niet goed. Nummers zoals ‘As Die Hard As They Come’ of ‘This Is Now’ die boven de rest uitsteken hoor ik zo snel niet, maar ongetwijfeld gaan een aantal nummers het live bij de fans goed doen.

Score: 3,75 uit 5

1. A.D.
2. Looking Down The Barrel Of Today