Review: Hatebreed – Weight of the False Self – Nuclear Blast – Release: 27-11-2020

Review: Hatebreed – Weight of the False Self – Nuclear Blast – Release: 27-11-2020.

Hatebreed werd in 1994 in New Haven, Connecticut opgericht. De band maakt zoals ze het zelf noemen metallic hardcore. Na het uitbrengen van het zelfgetitelde album in 2009 waren de meningen verdeeld omdat het album vrij divers was met thrash en zelfs doominvloeden. Opvolger “The Divinity of Purpose” was al weer wat meer ‘back to the roots’ en een lekker agressief album. Opvallend aan het vorige album, “The Concrete Confessional” uit 2016, was dat (ondanks dat het lekker agressief klonk) het wel leek alsof het ruige randje van Jamey’s stem weggepoetst was. Benieuwd hoe dit klinkt op dit achtste album.

Hatebreed is:
Jamey Jasta – Zang
Wayne Lozinak – Lead gitaar
Chris Beattie – Bas
Frank Novinec – Gitaar
Matt Byrne – Drums

Weight of the False Self

Opener ‘Instinctive (Slaughterlust)’ gaat over de kracht die uit onze verdedigingsmechanisme komt als we in een hoek worden gedreven en het oerbeest in ons los komt. Het nummer is typisch Hatebreed, inclusief de nodige breakdowns. Jamey klinkt agressiever dan ooit, maar dat echt ruige randje aan zijn stem is gewoon weg of weggepoetst in de productie. Luister naar ‘I Will Be Heard’ of ‘As Die Hard As They Come’ en je hoort het verschil heel duidelijk.

De vaste formule van hardcore grooves met metalriffs wordt soms wel iets losgelaten, maar er zijn teveel nummers zoals ‘Let Them All Rot’, ‘This I Heard’ en ‘From Gold To Gray ‘die lekker agressief beginnen, maar in de tweede helft wel heel langzaam inkakken naar het einde toe. ‘Cling to Life’ is opvallend door een melodische gitaarriff in het refrein en een heuse gitaarsolo en afsluiter ‘Invoking Dominance’ omdat die de eerste minuut instrumentaal is, maar daarna wel lekker abrupt en fel losbarst.

Eén ding is ook zeker, nooit teveel informatie van de band zelf lezen, want die prijzen zichzelf uiteraard de hemel in. Zinnen als “It should be illegal to make a song this heavy” of ‘Songs soon to be classics”, leg ze maar naast je neer. In mijn opinie hebben alleen ‘The Herd Will Scatter’ en ‘A Stroke Of Red’ de potentie om een klassieker te worden.

Ik krijg dan ook wel een beetje een dubbel gevoel bij dit album. De nummers hebben allemaal wel iets wat je pakt, maar er mist gewoonweg iets om het echt de wow-factor mee te geven. De band doet wat het al jaren doet onder het motto “don’t change a winning formula”. Hatebreed is zoals zoveel bands in het genre een live band bij uitstek. Wellicht een idee om dat live-geluid eens te gaan benaderen op een studioplaat.

Score: 3,6 uit 5

1. Instinctive (Slaughterlust)
2. Let Them All Rot