Review: Heart of a Coward – Deliverance – Century Media Records – Release: Out Now

Review: Heart of a Coward – Deliverance – Century Media Records – Release: Out Now.

Heart of a Coward is de band van voormalig Sylosis-zanger Jamie Graham en “Deliverance” is hun laatste album welke afgelopen oktober is verschenen. Ondanks dat de vergelijking snel gemaakt zal worden met Sylosis, is het de band goed gelukt om anders te klinken. Zelfs de kenners zijn er niet uit welke stijl Heart of a Coward eigenlijk speelt. De meest voorkomende zijn progressieve metal, metal, metalcor en djent-metalcore. Op facebook staat eenvoudig weg ‘metal’ dus dat zal het wel zijn.

Heart of a Coward is:
Jamie Graham  –  zang
Carl Ayers  – gitaar
Steve Haycock  – gitaar
Vishal “V” Khetia  – bas
Christopher “Noddy” Mansbridge –  drums

Deliverance
11863426_10152962047836345_4103722509590295618_nDe CD start met een steeds luider wordende gitaar die als snel explodeert in het openingsnummer ‘Hollow’ en het visitekaartje is afgegeven. Wat een lekker nummer! Veel power en de zang van Jamie knalt er lekker door. Ook het gitaarwerk is subliem en de tempowisselingen maken het een nummer waar je graag naar luistert. Alles klopt; de vette drums, de genadeloze bas… heerlijk om het volume op 10 te zetten en de hele buurt mee te laten genieten. Leuk detail is dat de openingsriff nog enkele malen herhaald wordt in het nummer als break. Het tweede nummer ‘Miscreation’ begint minder fel en agressief. Niettemin is het nummer minstens zo heavy als het eerste. De uithalen van Jamie in dit nummer zijn langgerekter, terwijl de band straf doorspeelt en Carl en Steve zich op hun gitaren uitleven. Dit maakt het nummer meer technisch en melodieuzer.

‘Turmoil I – Wolves’ is het derde nummer op deze cd en is een stuk agressiever dan het vorige nummer. Vanaf de eerste noot weet je dat dit weer knallen wordt. Muzikaal lijkt het in eerste instantie erg druk, maar als je het vaker luistert hoor je de gelaagdheid en de details in het nummer. Heerlijk om dit nummer in de auto op te zetten op een lege snelweg (hopelijk zonder flitsers!). Gezegd moet worden dat Heart of a Coward niet zuinig is met de lengte van de nummers. Er is maar één nummer dat niet meer dan vier minuten is, dus elk nummer is genieten.
Onverwacht start het vierde nummer van deze cd met een zeer ambiente sfeer. Echter, dit duurt nog geen minuut voordat het duidelijk wordt dat dit geen nummer is om eens op te zetten tijdens een romantisch avondje. De opbouw van ‘Turmoil II – The Weak Inherit The Earth’ is geweldig! Naarmate het nummer vordert komen er steeds meer instrumenten en geluiden bij en van daar wordt het redelijke subtiel uitgebouwd naar rock en na anderhalve minuut is het weer ouderwets knallen, zoals de voorgaande nummers.

Met ‘Anti-Life’ wordt een iets tragere, bij tijd en wijle, bijna hip-hop-achtige metal gespeeld. Dit spreekt mij niet heel erg aan, ook vanwege het ‘koortje’ op de achtergrond en het te vrij solerende gitaarwerk. Met 3:43 is dit het kortste nummer en dat vind ik niet heel erg. Geheel in lijn met de eerste vier nummers, is ‘Grain of Sand’ weer terug bij af en dat is in dit geval een goed iets! De af en toe zeer nadrukkelijk aanwezige basdrums kun je bijna voelen in je middenrif. Weet dus wat je te wachten staat als je ze live gaat zien!
Het zevende nummer ‘Mouth Of Madness’ is afwijkend van de rest, maar toch ook weer niet. Het nummer begint rustig en lijkt dan richting doom-/death metal te gaan. Niets is minder waar, maar het effect is fraai. Ongeveer halverwege het nummer is een break, waar het tempo er volledig uit gaat voor een paar tellen. Zelfs na vele keren luisteren is dit nummer nog zeer interessant om naar te luisteren. Het enige teleurstellende is de semi-fade-out aan het eind. Dat had fraaier en meer in stijl gekund in mijn optiek.

De titeltrack van deze cd ‘Deliverance’ staat als 8e op de CD en kent ook een rustig begin, maar dit keer geen rustige opbouw, maar gewoon na een paar tellen weer vol er in. Wat begint op te vallen zijn de dubbel-tempo gitaren die eenzelfde akkoord constant herhalen. Als dit te lang aanhoudt, zoals in dit nummer, begint het wat op je zenuwen te werken. Gelukkig maken de drums er met enige regelmaat een einde aan door (overstuurd?) er loodzwaar in te knallen. Dat is dan wel weer errug lekker!
Het op één na laatste nummer is ‘Skeletal I – Mourning Repairs’ getiteld en komt langzaam op. Het nummer zit lekker vol power en kent voldoende variatie om niet in dezelfde valkuil te vallen als zijn voorganger. De stemvervormer gaat in dit nummer iets te ver in mijn opinie, maar het is te incidenteel om het een echt nadeel te vinden. De afwijkende zanglijn op driekwart van het nummer tot het einde is wel erg lekker moet ik zeggen. Ook het wegvallen van de muziek en alleen een gitaar die heel ijl nog wat tonen produceert voegt lekker wat drama toe aan het nummer.

Het laatste nummer ‘ Skeletal II – Arise’ loopt naadloos door van het vorige nummer. Jamie laat bij het intro horen dat hij echt wel kan zingen. Langzaam wordt de energie weer opgebouwd, om pas na bijna op de helft pas weer lekker vet te klinken. Het nummer kent een vergelijkbaar einde als het vorige nummer, waardoor het als nummer niet heel hard is, maar wel zeer mooi opgebouwd! Het einde is orkestraal en bijna doom metal-achtig. Zelfs na meerdere keren te hebben gehoord ben ik er nog niet uit of dit juist ijzersterk of teleurstellend is.

Wat een lekkere plaat! Het schurkt af en toe flink langs metalcore, maar ook langs doom en djent. Het sterkste nummer voor mij is het eerste nummer van de cd; ‘Hollow’, maar ook ‘Turmoil I – Wolves’ mag er zijn. Het is te merken dat er veel emotie en energie is gestopt in dit album en dat betaalt zich ook zeker uit! ‘Anti-life’ is wat mij betreft het mindere nummer van dit album en samen met wat andere kleine puntjes zorgen die er voor dat de score uit komt op:

1. Hollow
2. Miscreation
3. Turmoil I – Wolves