Review: Helloween – Helloween – Nuclear Blast – Release: 18-06-2021

Review: Helloween – Helloween – Nuclear Blast – Release: 18-06-2021.

Ik weet nog zeer goed dat hun debuut EP met songs als ‘Starlight’ en ‘Victim of Fate’ me in 1985 van mijn stoel blies. Datzelfde jaar overklasten ze dit nog met een eerste full album ‘Walls Of Jericho’. ‘Ride The Sky’, ‘Gorgar’ en ‘How Many Tears’ zijn nog steeds geweldige nummers met Kai Hansen op zang. Maar wat ze daarna lieten horen met andere zanger Michael Kiske op het dubbelluik ‘Keepers Of The Seven Keys’ gaf hen de status van ultieme happy-metal band. De twee albums die volgden konden echter niet tippen aan de ‘Keepers’ en toen werd Andi Derris ingelijfd als zanger. De band klonk opnieuw verfrissend en men leverde geregeld een nieuw album af. Enige jaren geleden toerden ze als Pumpkins United met alle drie de zangers op het podium en dit was een schot in de roos. Elke metalhead droomde van een album met die bezetting. De smeekbedes werden gehoord en nu staat een herboren Helloween er met een dijk van een album.

Helloween is:
Michael Kiske – zang
Andi Deris – zang
Kai Hansen – gitaar, zang
Michael Weikath – gitaar
Sascha Gerstner – gitaar
Markus Grosskopf – bas
Daniel Loeble – drums

Helloween

Het album start meteen met een lange track en na de intro worden we stante pede terug gekatapulteerd naar hun glorieperiode met Kiske. Alle toenmalige kenmerken zijn aanwezig in het door Weikath neergepende ‘Out For The Glory’. Een op en top melodieus geluid met twingitaren, catchy refreinen en vooral die happy vibe! Ik ervaar een spontaan oorgasme als ik rond minuut vier Kai Hansen hoor screamen alsof ik naar ‘Walls Of Jericho’ luister. De samenzang op de achtergrond zorgt voor nog meer diepgang.

‘Fear Of The Fallen’ is van de hand van Andi Derris en kent die voor hem typische licht commerciëlere benadering, alhoewel dit een erg speedy track is. De samenwerking van de drie verschillende stemmen is hier weergaloos. Luister naar de verschillende lagen in de break van dit nummer. Een waar kippenvelmoment.
Sascha (samen met Andi) is het brein achter het kortere, maar oh zo aanstekelijke ‘Best Time’. Tekstueel grijpt deze track terug naar de goede oude tijd voor Corona (‘yesterday is history, tomorrow is a mystery’). De zang van Kiske is hier hemels. Onbegrijpelijk dat de man vroeger last had van metaalmoeheid. Zijn hoge uithalen zijn een streling voor het oor.

Andi laat zijn agressievere stem weerklinken tijdens de ultieme meezinger (‘ GO…GO…GO’) ‘Mass Pollution’. Dit bewijst nog maar eens dat de herenigde bende alle tijdsperken van hun geschiedenis omarmen en ook alle facetten ervan laten terugkomen. ‘Angels’ is een iets gevoeliger track met Kiske in een hoofdrol. Tekstueel snijdt met een speciaal aspect van de liefde aan. Je kan iemand zo graag zien dat je andere erdoor pijn meedoet. Het uptempo ‘Rise Without Chains’ laat je door zijn aanstekelijke hooks en riffs spontaan naar je Flying V luchtgitaar grijpen! Bassist Grosskopf kwam aandraven met het strijdlied ‘Indestructible’. Dit kan wijzen op de loopbaan van de band of de toewijding van de metalheads in het algemeen.

Een verhaal dat zich in de toekomst afspeelt kon uiteraard niet ontbreken en Weikath kwam op de proppen met ‘Robot King’. Hier worden mensen wakker en ontdekken dat ze in een ander lichaam zitten. Stemmen in hun hoofd doen ze hun ‘soortgenoten’ opzoeken om zo de wereld over te nemen. Deris waagt zich op een maatschappij kritische tekst in ‘Cyanide’. Dat geld en macht primeert op de gevolgen van een actie.
Een speciale vermelding is ook weggelegd voor drummer Daniel Loeble die alles heeft ingespeeld. Er werd zelfs gebruik gemaakt van het drumstel van overleden drummer Ingo Schwichtenberg (R.I.P. 1995). Het drumwerk is strak en zeer precies.

Kai Hansen levert uiteraard ook gitaarklanken voor dit album en laat geregeld zijn rauwere strot horen tijdens de nummers. De man schreef ook een nummer. Het epische 12 minuten lange ‘Skyfall’ is meer dan een terugkeer naar de nummers als ‘Halloween’ en ‘Keeper of the Seven Keys’. Het verhaal draait rond een kleine grijze alien die crasht op aarde en waarna een dramatische achtervolging ontstaat. Elk van de drie zangers neemt een deel van de strofes voor hun rekening en dit komt de verhaallijn meer dan ten goede. Op vlak van gitaren is hier ook een arsenaal aan vuurwerk te bespeuren.
Check zeker de video die voor dit nummer werd gemaakt. Een mooie visuele presentatie van het verhaal.

Helloween heeft alle verwachtingen van de fans ingelost en levert hier een puik album af. Ik durf nu al te stellen dat het moeilijk zal worden op deze plaat van de eerste plaats van de albumtop van 2021 te verdringen. Nu wachten we geduldig op de dubbele headliner tour van Helloween en Hammerfall in 2022. Naast voortreffelijke songs, puike zangprestaties en een knallende productie dien ik ook het fantastische artwork te vermelden. Duitse schilder Eliran Kantor was verantwoordelijk voor het artwork dat een brug visualiseert tussen de verschillende era’s van de band. Dit is dus verplichte aanschaf voor elke metalhead.

Score: 4,75 uit 5

1. Out For The Glory
  2. Fear Of The Fallen