Review: Henry Kane – Den Förstörda Människans Rike – Transcending Obscurity – Release: 20-02-2017

Review: Henry Kane – Den Förstörda Människans Rike – Transcending Obscurity – Release: 20-02-2017.

Henry Kane is de boosaardige hoofdpersoon in de Poltergeist films. Hij is de priester van de satanische sekte die achter Carol Anne aan zit. Het is echter ook een Zweedse deathmetal/crustcore/grindcore band. Henry Kane is opgericht in 2016 door mastermind Jonny Pettersson, bekend van Wombbath en Just Before Dawn. Hij is het enige bandlid en speelt alle instrumenten en doet alle zangpartijen.

Den Förstörda Människans Rike
Dit is het debuut van Henry Kane en het eerste dat ik kan zeggen is…HM2! Tering, wat een gave sound weet Jonny Pettersson uit z’n gitaar te krijgen. De meeste nummers duren ergens tussen de één en twee minuten, met een enkele uitschieter naar drie, vier en bijna vijf minuten. Daarmee kun je snel concluderen dat Henry Kane grindcore/crustcore speelt. En dit klopt, maar omdat Jonny veel ruimte laat in de gitaarsound heeft het ook veel weg van snel gespeelde old school death metal. Een band als Nihilist hoor je vaak in de nummers terug.

Nu ben ik niet extreem bekend met grindcore. Ja, Napalm Death en Carcass ken ik natuurlijk, maar hiermee is Henry Kane niet te vergelijken. Tekstueel misschien wel, ik heb de Zweedse titels door de vertaalmachine gehaald en kom tot de conclusie dat de nummers waarschijnlijk over de depressieve kant van het leven gaan. Vertaalde titels als ‘Een ziel te koop'(En själ till salu), ‘Is uw bodem bereikt'(Är din botten nådd) en ‘De fles was je laatste vriend'(Flaskan var din sista vän) doen dit in ieder geval wel vermoeden.

Ik ben zelf ook meer van de ‘gewone’ death metal en niet zo van de grindcore, maar Henry Kane is een zeer aangename uitzondering op die regel. Er zit meer dan genoeg variatie in en met een speeltijd van eenendertig minuten duurt deze geluidseruptie ook niet te lang.

Henry Kane levert met “Den Förstörda Människans Rike” een zeer verdienstelijk debuut af, dat zowel grindcore liefhebbers als death metal liefhebbers zal kunnen bekoren. Ik heb er in ieder geval weer een bandje bij dat ik in de gaten ga houden.

Score: 4.1 uit 5

1. En själ till salu
2. Svarta tankar