Review: Horrendous – Anareta – Dark Descent Records – Release: Out Now

Review: Horrendous – Anareta – Dark Descent Records – Release: Out Now.

Horrrendous is een trio jongemannen uit Philadelphia, die geïnspireerd zijn door de old school death metalscene. Opgericht in 2009 en in 2012 werd hun eerste langspeler “The Chills” uitgebracht. Vorig jaar kwam de opvolger “Ecdysis” uit, die lovend werd ontvangen en inmiddels is daar nummer drie “Anareta”.

Horrendous is:
Matt Knox – Gitaar, zang
Damian Herring – Gitaar, zang
Jamie Knox – Drums

Anareta
Horrendous-Anareta-ArtOpvallend bij het eerste nummer is dat ik twee gitaren hoor. Als ik een trio zie dan denk ik gelijk: gitaar, drums en bas, maar naast drummer Jamie Knox hebben we zowel Damian Herring als Matt Knox op gitaar en zang. Hoewel geïnspireerd door de Zweedse death metalscene is het geheel een stuk technischer, maar blijft het nog wel steeds bruut klinken. Het eerste nummer heeft van die technische passages waarbij het lijkt alsof de plaat overslaat, wat op mij dan wat vreemd overkomt. Bij het tweede nummer’ Ozymandias’ komt echt dat old school gevoel weer boven en als je zegt dat dit is gemaakt rond de jaren 90, geloof ik het ook. ‘Siderea’ is een instrumentaal nummer en begint wat rustiger, met veel melodie en technisch gitaarwerk, zonder te vervallen in het gitaargepriegel zoals we dat kennen van Cynic. In ‘Polaris’ hoor je ook duidelijk de invloeden van Death rond het album “Leprosy”. Het vijfde nummer ‘Acolytes’ is lekker straight to the point: death metal op snelheid met in het midden een heerlijke gitaarsolo. Zo af en toe hoor je in de nummers ook heel subtiel wat technische basloopjes. ‘Sum of all Failures’ begint met een akoestisch gitaarintro, maar verrast je dan met een plotselinge overgang naar een bruut stuk gitaar- en drumgeweld. Het slotnummer ‘The Solipsist (Mirrors Gaze) begint ook weer lekker rustig, maar een versnellende drum luidt de overgang naar een mid tempo gedeelte in. Het nummer blijft een beetje hangen op dat tempo en zit boordevol technisch gitaarwerk.

Hou je van recht toe recht aan death metal, dan is dit waarschijnlijk niks voor jou. Hou je van wat meer lagen in de muziek op het gebied van melodie en technisch gitaarwerk, dan is dit een absolute ‘must have’.

1. The Nihilist
2. Ozymandias
3. Siderea