Review: Horrendous – Idol – Season of Mist – Release: Out Now

Review: Horrendous – Idol – Season of Mist – Release: Out Now.

Horrendous, opgericht in 2009, zijn een stel relatief jonge gasten uit Philadelphia, die geïnspireerd zijn door de old school death metalscene. In 2012 werd hun eerste langspeler “The Chills” uitgebracht. Na “Ecdysis” uit 2014 kwam opvolger “Anareta” al vrij rap in 2015. Die werd alom goed ontvangen. Voor het nieuwe album “Idol” werd ditmaal iets meer tijd uitgetrokken.

Horrendous is:
Matt Knox – Gitaar, zang
Damian Herring – Gitaar, zang
Jamie Knox – Drums
Alex Kulick – Bas

Idol
IdolOpvallend is dat de band nu voor het eerst gebruik maakt van een vaste bassist, genaamd Alex Kulick (ex Mob Terror en welbekend in het Philadelphia free jazz wereldje). ‘Prescience’ is het intro waarin we Alex gelijk aan het werk horen. De beste man heeft alle baspartijen voor dit album ook al zelf geschreven. Van ‘Soothsayer’ konden we al langer genieten door de video die al een tijdje uit is. Hoewel geïnspireerd door onder andere de Zweedse death metalscene is het geheel een stuk technischer, maar blijft het nog wel steeds erg bruut klinken. In sommige passages komt echt dat old school gevoel weer boven en als je zegt dat dit is gemaakt begin jaren 90, geloof ik het ook.

Het begin van ‘The Idolator’ is rustig en een beetje zweverig. De bas neemt het voortouw en na een korte stop bouwt het nummer op naar meer tempo. ‘Divine Anhedonia’ is opvallend door de variatie in vocalen. Van een stuk spoken word die haast ongemerkt overgaat in de growls van Matt naar een apart stuk cleane zang en alles daar tussenin, het is allemaal aanwezig.

‘Devotion’ begint wel lekker old school, maar door de hedendaagse productie krijgt het nummer duidelijk wel een meer modernere vibe mee. De vocalen zijn bij vlagen wat anders dan de doorsnee growls, namelijk iets hoger en tegen het hysterische aan. Het nummer is verder een lekkere doorstamper. Op “Anareta” hoorde je nog wel duidelijk de invloeden van Death rond het album “Leprosy”. Dat old school gevoel is hier ten opzichte van dat album toch al wel beduidend minder.

Op “Anareta” kon je de jazz en progressieve invloeden al wel meer horen en op dit album doet de band er nog een schepje bovenop. De death metal sound blijft gelukkig wel behouden. Met deze sound kan de band een hele grote worden in het genre. Ik denk alleen dat ze niet moeten doorslaan richting de progressieve kant, zodat ze weer een dertien in een dozijn band worden. Houdt je van recht toe recht aan death metal, dan is dit waarschijnlijk niks voor jou. Houdt je van wat meer lagen in de muziek op het gebied van melodie en technisch gitaarwerk, dan is dit een absolute ‘must have’.

1 …Prescience
2. Soothsayer
3. The Idolator