Review: Hypocrisy – Worship – Nuclear Blast Records – Release: Out now

Hypocrisy is opgericht in 1991 door duizendpoot Peter Tägtgren, ook bekend van zijn andere band Pain en de samenwerking met Till Lindemann van Rammstein. De eerste albums volgden elkaar in rap tempo op maar door de genoemde andere activiteiten werden de tussenpozen tussen de releases steeds groter. Het vorige album “End of Disclosure” stamt reeds uit 2013. Dit is inmiddels al wel weer het tiende album.

Hypocrisy is:
Reidar Horghagen – Drums
Peter Tägtgren – Gitaar, zang
Mikael Hedlund – Bas
Tomas Elefsson – Gitaar

Worship

Dit album schijnt grotendeels al op de planken te hebben gelegen na “End of Disclosure” en een hele grote verandering moet je dan ook niet verwachten. Opener ‘Worship’ had ook zo op de vorige plaat kunnen staan. Die klinkt ook nog enigszins chaotisch als er een muur van geluid wordt opgetrokken. ‘Chemical Whore’ is al een stuk rustiger met veel melodische passages. ‘Greedy Bastards’ heeft zo’n heerlijke catchy riff waardoor het nummer gelijk vast in je kop wordt geramd, net als ‘Brotherhood Of The Serpent’. Deze is mid tempo maar versnelt nog wel even voor het einde.

‘We’re The Walking Dead’ begint rustig met sfeerverhogende geluiden. Je zou het bijna een ballad kunnen noemen maar doordat alles nogal heavy en zwaarmoedig klinkt is het eerder doom. ‘Another Day’ valt op doordat die gelijk snel begint en dat tempo ook tot het einde volhoudt. ‘They Will Arrive’ en ‘Bug In The Net’ zijn ook best wel heavy met veel extra geluiden om het geheel wat luister bij te zetten. ‘Gods of the Underground’ is zo’n lekkere doorstamper om het album te eindigen.

Is de band innovatief? Nee dat zeker niet, maar er wordt wel steeds meer melodie en sfeer in de nummers gestopt waardoor het geheel goed te behappen is. Enige minpuntje is de wat monotone zang van Peter. Iets meer variatie zou mijns inziens een welkome afwisseling zijn.

1. Worship
  2. Chemical Whore
  3. Greedy Bastards