Review: Ignite – A War Against You – Century Media Records – Release: 08-01-2016

Review: Ignite – A War Against You – Century Media Records – Release: 08-01-2016.

Ignite is een hardcoreband met punk rock-invloeden, gevormd in 1993. Hun doorbraak naar een groter publiek kwam er met de in 2000 uitgekomen CD “A Place Called Home”. Ze waren hiervoor al wel bekend in het hardcore-circuit dankzij het vele toeren. Het duurde een hele tijd voor er een opvolger van “A Place Called Home” uitkwam, namelijk tot 2006. Toen werd op Abacus Recordings, een sub-label van Century Media, “Our Darkest Days” uitgebracht. Nu tien jaar later is er dan eindelijk de nieuwe plaat genaamd “A War Against You”. Dat het zo lang heeft geduurd, heeft onder andere te maken met de verplichtingen van Zoli als zanger bij Pennywise en de andere bandleden bij verschillende bands. De teksten van de band zijn meestal politiek getint. De band steunt organisaties als Earth First!, Artsen zonder Grenzen, Sea Shepherd en Pacific Wildlife.

Ignite is:
Zoli Teglas – Vocals
Brett Rasmussen – Bass
Brian Balchack – Guitar
Kevin Kilkenny – Guitar
Craig Anderson – Drums

A War Against You
Press_Cover_01Wie een album verwacht in de trant van “Our Darkest Days” komt bedrogen uit. We zijn tien jaar verder, de band is gegroeid en doordat de bandleden allemaal ervaring op hebben gedaan in andere bands ,waait er een frisse wind door het nieuwe repertoire. Waar de nummers op “Our Darkest Days” van het begin af aan allemaal erg pakkend en ook redelijk in een zelfde stramien opgezet zijn, bevat de nieuwe schijf wel meer variatie. Het eerste nummer ‘Begin Again’ begint meerstemmig a capella, maar het tempo gaat er al snel in. Gelijk hoor je ook dat Zoli wat meer met zijn stem doet dan op de vorige albums. ‘Nothing Can Stop Me’ pakt je gelijk vanaf het begin en had qua gevoel en tempo wel zo op de voorganger kunnen staan. Op ‘This Is A War’ word het tempo nog iets opgeschroefd. Als de gitaren even wegvallen, merk je dat de melodische hoge zang van Zoli met alleen de ritme sectie je al bij je strot kan pakken. ‘Oh No Not Again’ begint zonder gitaren en met een basloopje. Ook hier horen we weer meer variatie in de zang en tevens dat naast het schrijven van persoonlijke ervaringen ook een politiek statement niet vergeten wordt. ‘Alive’ begint wederom met een basloopje en gaat na het invallen van de gitaar en drums midtempo gestaag naar het einde. ‘Rise Up’ gaat lekker rustig van start, maar dat is van korte duur. Het tempo gaat er goed in en je krijgt met dit nummer weer een beetje het punkgevoel zoals bij ouder materiaal van de band.

Vanaf ‘Where I’m From’ lijkt het erop dat het album een beetje begint in te kakken en hoor ik wat ik van de band al vaak gehoord heb. Pas bij ‘You Lie’ wordt je weer een beetje wakker geschud en gaat het een paar nummers uptempo verder. Het slotnummer ‘Work’ heeft zang met alleen begeleiding van gitaar en halverwege wordt er af en toe ook een tweede stem ingezet. Als je denkt dat het nummer afgelopen is komt er na een stilte van 20 seconden plots een omslag naar een uptempo stuk met zang in het Hongaars. Het lijkt erop dat dit een soort van geheim nummer is zoals we in de hardcore wel gewend zijn van bands zoals Madball en Biohazard.

Na een afwezigheid van tien jaar had ik aan de ene kant wel wat meer van de band verwacht. De eerste helft van het album voldoet geheel aan mijn verwachtingen met veel variatie en die luistert dan ook makkelijk weg. Op de tweede helft krijg ik toch het gevoel dat de band zich er, met uitzondering van een paar nummers, ietwat gemakkelijk van af heeft gemaakt en kom ik na meerdere luisterbeurten moeilijk door de laatste nummers heen.

Score : 3,75 uit 5

1. Begin Again
2. Nothing Can Stop Me