Review: Ihsahn – Arktis – Candlelight Records – Release: Out Now

Review: Ihsahn – Arktis – Candlelight Records – Release: Out Now.

Ihsahn, het alter ego van Vegard Sverre Tveitan, vooral bekend van Emperor, maar natuurlijk ook van Thou Shalt Suffer, Zyklon B (pre-Emperor) en Peccatum (post-Emperor). Vanaf 2006 brengt hij onder de naam Ihsahn verschillende albums uit. Ik kan me nog herinneren dat ik een keer met hem sprak na het debuut van Peccatum en dat ik dat toch wel ver van Emperor af vond staan. Hij zei toen: “Wacht maar af, wacht maar af”. Zou hij toen ook al zijn soloproject aan het uitwerken zijn? Ihsahn staat namelijk nog verder van Emperor af. Ooit zei hij in een interview dat hij de noodzaak om met Emperor nogmaals een album uit te brengen niet zag. Na het beluisteren van “Arktis” kan ik me dat heel goed voorstellen.

Ihsahn is:
Ihsahn – Gitaar, basgitaar, zang, keyboards
Tobias Ørnes Andersen – drums
Robin Ognedal – Gitaar (live)
Nicolai Tangen Svennæs – Keyboards (live)

Arktis
ihsahnZoals gezegd staat het soloproject Ihsahn mijlenver weg van Emperor. Bij het eerste nummer ‘Disassembled’ valt dit nog enigszins mee. Er zitten behoorlijk wat industrial invloeden in en er wordt hier ook al veelvuldig met cleane zang gestrooid, in dit nummer hoor je desondanks nog veel Emperor terug. Het volgende nummer ‘Mass Darkness’ schaart zich ook nog in de black metal hoek. Sowieso is het hele album tekstueel behoorlijk black metal; Ihsahn, vroeger overtuigd satanist, is momenteel ‘sociaal Darwinist’ en openlijk anti-christelijk en geeft ook toe enigszins paganist te zijn.

Het derde nummer ‘My Heart is of the North’ is al veel progressiever en heeft een bijzonder hoog industrial gehalte. Ook mooi is het Hammondorgel dat je hier voorbij hoort komen. Hierna vervolgt het album met ‘South Winds’ dat begint met een stukje trance. Dit zou zomaar Marilyn Manson kunnen zijn, als je niet beter wist. Geweldig nummer, dit is de eerste echte reden waarom er niet iets nieuws van Emperor uitkomt, dit kan hij onmogelijk onder die naam uitbrengen. Gelukkig heeft hij de keus destijds gemaakt om een soloproject te starten. Hierna nog zo’n vreemd nummer, ‘In the Vaults’. Dit zou bijna de top 40 in kunnen, het is dat de meerderheid van de top 40 liefhebbers dat gegrunt (of gekrijs, zo je wilt) niet aankan, anders……. Er zit hier ook wel een beetje een Orphanage vibe in.

‘Until I too Dissolve’ dan, het is net of Randy Rhoads uit de dood is herrezen, die gitaarriff! En dat gitaar geluid! Nogmaals, dit had niet door Emperor gedaan kunnen worden. Ook de cleane zang hier is geweldig. Vervolgens heeft ‘Pressure’ weer meer een echt black metal gevoel, veel orkestrale stukken er in, prachtig. Verder gaan we met ‘Frail’ dat begint als een ballad en na zo’n 30 seconden de trance hoek weer in gaat. Freaky stuff! Ook hieraan herken je de muzikale genialiteit van de man.

‘Crooked Red Line’ dan, hier hoor je zelfs saxofoon. Dit nummer is een soort black jazz, een beetje Shining en toch ook weer niet. Ik heb een schijthekel aan jazz, maar dit nummer is echt prachtig. Na iets meer dan anderhalve minuut knalt de rock en de metal dan weer om je oren, om vervolgens weer lekker jazzy te worden. Verder gaan we met ‘Celestial Violence’, een echte ballad. Dit nummer had Noorwegen naar het Eurovisiesongfestival moeten sturen, daar hadden ze hoge ogen mee gegooid, ook al wordt er hier ook gegrunt (gekrijst). Wow, wat een plaat.

Afsluiter ‘Till Tor Ulven (Sppelsolen)’ is een soort gesproken verhaal (in het Noors), ik zou het vergelijken met ‘Master of the Wind’ van Manowar. En dat waren de nummers alweer. Is dit hét album van het jaar? Het zou zomaar kunnen, het is in ieder geval een geweldig album. Het vliegt van hot naar her, het is een muzikale rollercoaster. Super productie, super songwriting, kortom een geweldige plaat!

Met dit album heeft Ihsahn het juk van Emperor zeer zeker afgeworpen, als het dat op voorgaande albums al niet heeft gedaan. Het is een geweldige plaat. En dat zeg ik, als echte death- en black metal liefhebber. En zoals gezegd is dit album niet in de genres te categoriseren. Ik kan er nog veel meer superlatieven tegenaan gooien, doe ik niet. Oordeel zelf. Het is een progressief album, met lichte black metal invloeden (maar vergeet het woord black metal alsjeblieft, het is geeneens post-black metal). In mijn beoordeling laat ik nog net één plaatsje over voor een nóg beter album dit jaar. Komt dat er niet, tel dan de resterende punten er maar bij om tot de volle score te komen.

Score: 4.9 uit 5

1.Disassembled
2.Mass Darkness