Review: Immolation – Atonement – Nuclear Blast – Release: 24-02-2017

Review: Immolation – Atonement – Nuclear Blast – Release: 24-02-2017.

Immolation is een Amerikaanse band met de oorsprong in Yonkers, New York. De band is opgericht in 1986 onder de naam Rigor Mortis (NY) en in 1988 werd de naam veranderd naar Immolation.  Gitarist Robert Vigna en zanger/bassist Ross Dolan zijn de constante factoren sinds de oprichting. Atonement is hun tiende album en na “Kingdom of Conspiracy” de tweede voor Nuclear Blast.

Immolation is:
Ross Dolan – Bas, zang
Robert Vigna – Gitaar
Steve Shalaty – Drums
Alex Bouks – Gitaar

Atonement
ImmolationHoe jaag ik iemand de stuipen op het lijf? Immolation weet dat met ‘The Distorting Light’ meteen te bewerkstelligen. Het rustige gitaarintro gaat eerder dan verwacht, na ongeveer zes seconden, abrupt over in een muur van geluid. Die muur hoor je in meerdere nummers en is niet zo makkelijk omver te werpen. In ieder geval niet na één of twee keer luisteren. Achter die muur zit meer, zoals we kennen van Immolation. Aanrader is dan ook om de muziek met een koptelefoon op te beluisteren.

Veelvuldig wordt gebruik gemaakt van double bass drums, maar de accenten worden voornamelijk aangebracht door het gitaarwerk van Robert Vigna, die gezien wordt als één van de talentvolste death metal gitaristen ter wereld. ‘Thrown to the Fire’ heeft veel tempowisselingen en laat in de mid tempo passages dat talent van Vigna goed horen. Op het eerste gehoor simpele, maar pakkende riffs, worden afgewisseld met subtiele solo’s. ‘Destructive Currents’ die over het geheel behoorlijk snel is wordt juist door het gitaarwerk interessant.

‘Lower’ heeft ook weer zo’n lekker abrupte overgang van rustig gitaarwerk naar brute drums en zang. Hier schemert ook een wat meer black metal geluid door. Dat is in meerdere nummers zo, maar death metal blijft de basis waaruit verder gebouwd wordt. ‘Above All’ valt enigszins op tussen de rest met veel tempowisselingen en Ross Dolan, die nog iets dieper gaat dan normaal met zijn stem. Verder is de zang redelijk monotoon over het hele album.

Als bonus staat een heropgenomen versie van het nummer ‘Immolation’ op dit album. Het origineel, van het album “Dawn of Possession”, heeft dat typische begin jaren negentig geluid. Dat het nummer uit die periode stamt is ook na het heropnemen nog steeds te horen: recht toe recht aan old school death metal.

Dit album heeft meerdere luisterbeurten nodig om echt te doorgronden. De eerste keer was voor mij moeilijk doorkomen, maar hoe vaker je het album luistert hoe meer je de kwaliteiten van de bandleden begint te horen. Jammer dat het dan in de meeste nummers zo snel moet, waardoor die kwaliteit op het eerste gehoor verdoezeld wordt.

1. The Distorting Light
2. When the Jackals Come
3. Fostering the Divide