Review: Immolation -Kingdom Of Conspiracy– Nuclear Blast – Out 10 mei

Immolation -Kingdom Of Conspiracy– Nuclear Blast – Out 10 mei

Immolation uit Yonkers (NY) bestaat dit jaar alweer 25 jaar en brengt hun tiende album uit. Na te zijn  begonnen bij Road Runner, gevolgd door Metal Blade en Listenable, is dit het  tweede album via Nuclear Blast. Net als de laatste 14 jaar was de productie weer in handen van Paul Orofino. Het mixen en masteren van de CD werd gedaan door Zack Ohren.

Immolation is :
Ross Dolan | vocals & bass
Robert “Bob” Vigna | guitar
Bill Taylor | guitar
Steve Shalaty | drums

Kingdom Of Conspiracy
Ik druk op de afspeelknop en  Immolation schiet weer meteen uit de startblokken. Openend met het titelnummer wordt meteen duidelijk dat de band verder gaat waar het met de vorige CD “Majesty And Decay” gebleven was. Dus korte felle redelijk drukke riffs en veel tempo wisselingen. Het geluid is weer goed in orde. Sinds de band bij Nuclear Blast onder contract staat en Zack Ohren de mix en mastering doet, is de productie met sprongen vooruit gegaan! Het klinkt allemaal heerlijk smerig met soms een black metalachtige feel over de gitaren. De solo’s zijn dissonant, luister maar eens naar die in “Echoes Of Despair” en vliegen soms alle kanten uit. Wie nu denkt dat dit math metal is heeft het trouwens fout… Dit is gewoon brute, technische death. Er één nummer uitpikken is zowat niet te doen, al zijn “Indotrinate” en “Kingdom Of Conspiracy” in mijn ogen toch nét iets beter als de rest. Maar alle tien nummers zijn sterk en onderling afwisselend, waardoor dit album makkelijk  in één keer weg luistert. Al zijn er zeker meerdere luisterbeurten nodig om alles in je op te nemen. Want naast al het gitaar geweld is het een uitdaging om bij te houden wat drummer Steve Shalaty allemaal doet! En als je echt denkt alles van dit album te hebben gehoord, kun je altijd nog de pinch harmonics gaan tellen….(of zoals ik ze vaak noem, die ‘Machine Head piepjes’) Mijn god, die hadden wel wat minder gekund!! En als ik het dan toch over minpuntjes heb, de grunt van meneer Dolan is toch wel een béétje eentonig. Verder is dit gewoon een dijk van een death metal CD. En nu maar hopen dat ze binnenkort ook weer eens komen laten zien dat ze dit live ook kunnen.

Fans van Immolation worden weer op hun wenken bediend. Er is weinig nieuws onder de zon. De band doet wat ze al 25 jaar met verve doen. Hun eigen vorm van death metal spelen. En daarin ligt ook het minpunt van deze CD. Eigenlijk lijken alle songs op elkaar. Niet dat het eentonig is, maar ik heb soms het idee: “hey, dit lijkt op een nummer van….”ach, vul maar een albumtitel in. Zo deed de openings riff van het album me toch wel erg denken aan “Those Left Behind” van hun debuut album “Dawn Of Possession”. Maar het is té kort door de bocht om te zeggen als je één album hebt gehoord, heb je ze allemaal gehoord. Want dan geldt ook: als je één album goed vindt, vind je deze zeker ook goed! Al ligt de grootste progressie toch wel in de productie en mastering. Maar zolang de band met zulke albums blijft komen, blijf ik fan.

Cijfer:  3 uit 5

1. Kingdom Of Conspiracy
  2. Bound To Order