Review: Immortal – Northern Chaos Gods – Nuclear Blast – Release: 06-07-2018

Review: Immortal – Northern Chaos Gods – Nuclear Blast – Release: 06-07-2018.

Toen boegbeeld Abbath in 2015 Immortal verliet en daarna meteen met een commercieel succesvolle soloplaat op de proppen kwam, zag de toekomst van Immortal er even donker uit. Man van het eerste uur, Demonaz Doom Occulta en langgediende Horgh gaven al snel te kennen dat zij Immortal voort zouden zetten. En in eerste instantie had ik hier best vertrouwen in, aangezien de inbreng van Demonaz voor en achter de schermen altijd groot is geweest. Maar toen op de officiële website, na een bericht dat de drumopnames begonnen waren, er bijna een jaar geen enkele update meer kwam, nam ik aan dat Immortal een langzame dood zou sterven. Echter niets is minder waar! Nu melden de heerschappen zich terug aan het front met hun nieuwste wapenfeit “Northern Chaos Gods”.

Immortal is:
Demonaz – Zang, gitaar, bas
Horgh – Drums

Northern Chaos Gods

Northern Chaos GodsToen ik de songtitels bekeek kwam er even een frons op m’n gezicht. Het leek me een beetje knip- en plakwerk van oudere songtitels en daarmee niet gelijk erg inspiratievol. Ik had eigenlijk ook verwacht dat de band zou teruggrijpen op hun oude logo voor het artwork. Maar ook dit is niet het geval. De hoes en artwork van het nieuwe album zijn verder wel typisch Immortal en het ziet er daarmee ook gelijk vertrouwd uit.

Dan naar de muziek. Gelijk vanaf de opener (en titeltrack) ‘Northern Chaos Gods’ wordt duidelijk dat er in het ‘nieuwe’ Immortal tijperk geen zoete koekjes worden gebakken. Het nummer is het meest agressieve en duistere sinds “Battles in the North” uit 1995. Ook in de nummers die volgen raast Immortal door als een bezetene. De nummers bezitten allemaal venijnige riffs en ook de grimmige vocalen van Demonaz passen perfect bij Immortal. Drummer Horgh is al tijden de ‘heartbeat’ van Immortal, dus dat klinkt ook vertrouwd. En tot aan afsluiter ‘Mighty Ravendark’ horen we een kwade Immortal, zoals in de eerste jaren van de jaren negentig.

In een tijd waar regelmatig met de term ‘old school’ gesmeten wordt, kan men hier met recht spreken van old school black metal. Gemaakt door een band die zelf aan de wieg heeft gestaan van de ‘second wave of black metal’. Immortal keert met dit album terug naar de roots. Niet alleen qua songwriting, maar ook qua productie. Af en toe dreigen de drums een beetje te verzinken in de mix, maar daarmee doet het qua sound ook gelijk weer denken aan oude albums als Emperor’s “In the Nightsight Eclipse”. Liefhebbers van Immortal ten tijde van “Pure Holocaust” en “Battles in the North” kunnen “Northern Chaos Gods” zonder aarzelen aanschaffen. En ik verwacht dat dit album bij menig black metal purist ook zeker in de smaak gaat vallen. Met het vertrek van Abbath is Immortal weer grimmiger en gemener geworden. En ik moet eerlijk zeggen; ik heb hem totaal niet gemist. Met dit sterke album liggen alle wegen weer open voor Immortal.

1. Northern Chaos Gods
2. Into Battle Ride
3. Gates to Blashyrkh