Review: In Flames – I, The Mask – Nuclear Blast – Release: Out now.

In Flames is een band uit Gothenburg die samen met At the Gates en Dark Tranquility aan de wieg heeft gestaan van de ‘Gothenburg Scene’ van melodische death metal. Vooral met Dark Tranquility is de band behoorlijk verbonden, diverse leden komen van deze band en vice versa. De band staat bekend om zijn dubbele gitaar harmonieën en hun combinatie van death metal elementen met op Iron Maiden geïnspireerde melodie. Op latere albums zijn daar diverse Nu Metal en Metalcore elementen bijgekomen en is het aandeel van rauwe maar melodieuze zang er bij gekomen. Op het vorige album zijn de death metal elementen wel heel erg afgebouwd en ingeruild voor meer commerciële elementen.

In Flames is:
Tanner Wayne – Drums
Anders Fridén – Zang
Björn Gelotte – Gitaar
Bryce Paul – Bas
Niclas Engelin – Gitaar

I, the Mask

I, The Mask

Het nieuwe album van In Flames grijpt weer een beetje terug op eerdere albums. Ik hoor veel overeenkomst met ‘Reroute to Remain’, met toevoeging van wat extra melodieuze zang. Dat maakt voor mij dit album een stuk beter te pruimen dan het vorige album. Ook hoor ik, vooral in de zang, de invloed van Linkin Park terug. Om alle twijfel bij de fans weg te halen over de koers op dit album heeft de band een van de steviger songs, ‘Voices’, vooraan gezet. Een verstandige zet, ik vermoed dat het er voor zorgt dat veel van de oudere fans anders gelijk af zouden haken. Voices bouwt langzaam op, om vervolgens uit te pakken als een echte melodische metalcore knaller. ‘I, the Mask’ is de song die het dichtst bij melodische death metal komt en daarmee ook een van de betere songs op het album.

Helaas staan er ook best wel wat songs op het album die behoorlijk matig zijn. De reden hiervoor is dat ze trage generieke riffs combineren met vrij kinderlijke zanglijnen. Daarnaast zijn grunts en shouts in het couplet en een melodieus gezongen refrein in vrijwel iedere song erg voorspelbaar. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van hun recente voorliefde voor ‘kindercore’, wat op de song ‘(This is our) House’ zelfs letterlijk is. In Flames lijkt er echter goed mee te scoren, dus waarschijnlijk hebben zij commercieel de juiste keuze gemaakt.

Voor diegenen onder ons die er wat minder om geven staan er desondanks wat pareltjes op het album. Zoals gezegd is de eerste song er een van. Voor de jackpot moet je echter een beetje geduld hebben. De laatste drie songs zijn namelijk daadwerkelijk goed. Verwacht niet dat het terug grijpt naar hun beginperiode. Het zijn echter gewoon goede songs. ‘Deep Inside’ draait om een heerlijke oosters klinkende riff. Daarnaast klinkt in deze song het melodieus gezongen refrein daadwerkelijk goed en wordt de song afgemaakt door een rustig gezongen en gespeeld tussenstuk direct na de solo. ‘All the pain’ is niet heel hard, maar voldoende creepy en verdrietig. Deze song is heel erg ‘In Flames doet Linkin Park’ maar de uitkomst is heel goed.

Het afsluitende ‘Stay with me’ is een power ballad met heel mooie cleane gitaren en dito zang. Ik weet dat niet iedereen van power ballads houdt, maar het is een tientallen jaren oude traditie om op een metal album een echte goede te zetten en het werkt als afsluiter. Op zich kun je het houden bij de eerste twee songs en de laatste drie. We hebben het dus over een heel solide EP met een middenstuk toegevoegd dat ze niet op hadden hoeven nemen. Dat maakt het album echter wel flink beter dan de vorige poging.

Binnen de gekozen stijl is dit een degelijk album met een paar uitschieters. Helaas is de stijl te commercieel om een echt goed album in af te kunnen leveren.

Score: 3 uit 5

01. Voices