Review: Inglorious – Inglorious – Frontiers Records – Release: Out Now

Review: Inglorious – Inglorious – Frontiers Records – Release: Out Now.

Inglorious bestaat uit vijf jonge kerels die een gezamenlijke liefde en respect delen voor de klassiekers uit de hard rock. Ze grijpen terug naar de jaren zeventig, vele jaren voor ze geboren werden.
In februari 2014 werd de band gevormd door Nathan James. Als laatste toevoeging tot deze bende keek men naar Zweden en lieten ze hun oog vallen op Andreas Eriksson. De gitarist speelde nog bij Crazy Lixx en schreef daar ook enkele nummers. Hun debuutalbum werd in amper een maand tijd opgenomen en de band tekende zelf voor de productie.

Inglorious is:
Nathan James – zang
Andreas Eriksson – gitaar (lead)
Wil Taylor – gitaar
Colin Parkinson – basgitaar
Phil Beaver – drum

Inglorious
ingloriousIn de intro liet ik al doorschijnen dat deze jonge snaken (gemiddelde leeftijd is 25 jaar) hun hart verloren hebben aan de jaren 70. Het Hammond orgel intro van opener ‘Until I Die’ laat daar geen twijfel over bestaan, want de sfeer van Deep Purple is zeer sterk aanwezig. Wanneer de vette riff van Andreas invalt is het feest compleet. Maar wanneer je de sterke soulvolle stem van Nathan hoort, valt je mond ongetwijfeld open van verbijstering. Wat een strot heeft deze man! Hij verdiende zijn sporen ook al met Uli Jon Roth en stond afgelopen zomer nog op het podium op Wacken Open Air tijdens de show van T.S.O.

Met ‘Breakaway’ schakelt men een versnelling hoger en krijgen we mooie melodieuze riffs tijdens de refreinen. De refreinen zijn ook grotendeels van de hand van Andreas (zijn voorgeschiedenis in meerdere melodieuze rock bands komt hier duidelijk naar boven). Maar de gitarist is duidelijk qua techniek en klankkleur enorm gegroeid en ontpopt zich hier als een riffmaster met een hoog melodieus karakter. ‘High Flying Gypsy’ laat de bas weelderig zijn ding doen en de riff legt een link met Led Zeppelin. Nathan schreef dit nummer samen met Al Pitrelli en laat hier alle facetten van zijn stem horen. Het uiterst soulvolle ‘Holy Water’ klinkt als een kruisbestuiving van Deep Purple met de oude Whitesnake. James klinkt gewoon buitenaards op dit bluesy meesterwerk!

Na wat distortion en slidegitaar word je van je sokken geblazen door een meesterlijke riff tijdens het wildere ‘Warning’. De geest van Queen dwaalt ook rond in dit nummer. Ideaal nummer om alle spieren eens goed los te maken! Ook de solo laat me watertandend achter! Nathan schreeuwt alsof zijn leven er vanaf hangt. Na zo’n overdosis geweld is de tijd aangebroken voor een rustpunt en krijgen we een gevoelige ballade met ‘Bleed For You’ . Dit is één groot vat vol met emoties. Het volgende ‘Girl Got A Gun’ is van hetzelfde kaliber en kent een heftiger refrein. Het akoestische ‘Wake’ laat je ten volle genieten van de stem van Nathan.

‘You’re Mine’ is opnieuw mid-tempo en Led Zeppelin is opnieuw een grote inspiratiebron geweest.
Het titelnummer ruikt opnieuw sterk naar Led Zeppelin, maar men voegt er toch een meer eigentijdse toets aan toe. Dit album legt de nadruk vooral op tragere nummers en dit is totaal in strijd met de hedendaagse trend. Het is misschien juist dat, wat me zo aantrekt in dit album. Het maakt ons duidelijk waar de wortels van de rock en metal liggen.
Afsluiter ‘Unaware’ volgt hetzelfde pad en kent een commerciëler klinkend refrein!
Frontiers Records heeft me opnieuw verrast met deze release en ik hoop de band aan het werk te kunnen zien.

Velen zeggen van Frontiers Records dat ze talrijke projecten uit de grond stampen, die nooit op de planken zullen staan. Dat kan misschien waar zijn, maar vele van die projecten leveren wel geweldige albums af. Sporadisch komen ze aandraven met een totaal nieuwe band, die een eigen geluid heeft en niet klinkt als de rest. Inglorious behoort tot de laatste. Dit is gewoon de reïncarnatie van de 70ties rock in een moderner jasje gestoken en die een knallende productie meekreeg. Maar de echte trekpleister is klaar en duidelijk de stem van Nathan James. Wat die kerel hier laat horen is formidabel.
Verplichte aanschaf voor iedereen die opgroeide met de klassiekers of die de groten later ontdekt hebben.

Score: 4,75 uit 5

1. Until I Die