Review: Insomnium – Argent Moon EP – Century Media Records – Release: 17-09-2021

Review: Insomnium – Argent Moon EP – Century Media Records – Release: 17-09-2021.

Insomnium is opgericht in 1997 in Joensuu Finland. Samen met Omnium Gatherum zijn ze de vaandeldragers van de Finse melodische death metal. Na een korte zijsprong met het album “Wintergate”(een door Niilo Sevänen geschreven, deels historisch, deels fictief verhaal, bestaande uit één lang nummer), ging de band met het vorige album “Heart Like A Grave” weer over tot de orde van de dag.

Insomnium is:
Markus Hirvonen – Drums
Ville Friman – Gitaar, zang
Niilo Sevänen – Bas, zang
Markus Vanhala – Gitaar
Jani Liimatainen – Gitaar, zang

Argent Moon

Gitarist Ville Friman is live niet meer van de partij omdat hij de band niet kon combineren met zijn werk als leraar op York University. Jani Liimatainen (The Dark Element, Cain’s Offering, ex-Sonata Arctica), die live al vaker was ingevallen, was daarom op de vorige plaat al aan de band toegevoegd. Ville maakt schijnbaar nog steeds wel deel uit van de band, maar is niet betrokken bij het schrijfproces.

Drie van de vier nummers van deze EP zijn al reeds bekend bij het publiek omdat in maart van dit jaar de eerste video van het eerste nummer ‘The Conjurer’ al werd gelanceerd, in juni gevolgd door ‘The Reticent’ en sinds vorige week staat ook ‘The Antagonist’ online. Die laatste is wel ongeveer wat we kennen van de band: een goeie balans tussen opgewekt en melancholisch en tussen dynamisch en ingetogen. De andere nummers zijn wel een stuk rustiger dan we gewend zijn van de band waarbij de cleane vocalen soms wel iets te poppy en zoetsappig aandoen. Muzikaal is het ook meer gebouwd op melancholie, gitaarharmoniën en sfeeropbouw.

Het lijkt wel of veel bands sinds de corona een beetje soft aan het worden zijn. Ook Insomnium geeft de cleane vocalen en rustige passages meer ruimte op deze EP. Als driekwart van de nummers die kant op gaan weet je ongeveer wat je kunt verwachten op een volgende full length. Al beweert de band dat dit niet de nieuwe koers van de band is.

Score: 3,75 uit 5

1. The Conjurer
2. The Reticent