Review: Insomnium – Heart Like a Grave – Century Media – Release: Out now

Review: Insomnium – Heart Like a Grave – Century Media – Release: Out now.

Insomnium is opgericht in 1997 in Joensuu Finland. Samen met Omnium Gatherum zijn ze de vaandeldragers van de Finse melodische death metal. Na een korte zijsprong met het album “Wintergate”(een door Niilo Sevänen geschreven, deels historisch, deels fictief verhaal, bestaande uit één lang nummer), gaat de band met “Heart Like A Grave” weer over tot de orde van de dag. Dit is inmiddels het achtste album van de band.

Insomnium is:
Markus Hirvonen – Drums
Ville Friman – Gitaar, zang
Niilo Sevänen – Bas, zang
Markus Vanhala – Gitaar
Jani Liimatainen – Gitaar, zang

Heart like a Grave

Gitarist Ville Friman is live niet meer van de partij omdat hij de band niet kon combineren met zijn werk als leraar op York University. Jani Liimatainen (The Dark Element, Cain’s Offering, ex-Sonata Arctica), die live al vaker was ingevallen, is daarom aan de band toegevoegd. Op de plaat is Ville nog gewoon aanwezig dus dat betekent dat met de komst van Jani de band een extra gitarist in de gelederen heeft.

Het album opent met ‘Wail of the North’ dat begint met licht pianowerk en langzaam in intensiteit opbouwt. De piano blijft op de achtergrond nog aanwezig als de gitaren en drums heftig invallen. Knap om te horen hoe de band de melancholische en droeve teksten voorziet van de toepasselijke muziek, maar deze tevens ook toch weer een soort van opgewekt weet te houden. ‘Valediction’ (afscheid) klinkt ook wat opgewekter en dat lijkt wat vreemd gezien de betekenis van de titel. Het nummer heeft wat meer cleane zang van zo te horen de beide gitaristen. ‘Neverlast’ begint lekker snel en had zo maar een “echt“ death metal nummer kunnen zijn. De snelheid gaat er al snel uit en maakt plaats voor een hoop melodisch gitaarwerk.

‘Pale Morning Star’ is een lang nummer van bijna negen minuten. dat begint met akoestische gitaren. Die blijven nog wel even aanwezig als de double bass drums inzet, maar maken al snel plaats voor de elektrische gitaren. Het nummer heeft veel tempowisselingen met zelfs blastbeats. Als het tempo weer wat zakt, komt de leadgitaar erin en hoewel die partij niet erg spannend is, zuigt die je toch op een bepaalde manier het nummer in. ‘And Bells They Toll’ heeft ook weer meer cleane zang en zorgt voor een mooie balans met de growls van Niilo. Hoewel de band geen vaste keyboardspeler heeft, maakt het veelvuldig gebruik van de diensten van Aleksi Munter (ex Swallow The Sun). De keyboard is niet overheersend, maar voegt zeker wel een stukje meer sfeer toe aan de nummers.

‘Twilight Trails’ is in het begin redelijk snel, maar gaat na de gitaarsolo haast ongemerkt over in een rustiger, meer zwaarmoedige passage. Dat snelle en rustige wisselen elkaar nog een paar keer af, wat het zeven minuten durende nummer interessant houdt. ‘Heart Like A Grave’ past wel in dezelfde categorie als zijn voorganger, maar met toevoeging van cleane zang. Het album wordt afgesloten met een acht minuten durend instrumentaal nummer genaamd ‘Karelia’. De akoestische gitaar komt solo qua volume heel rustig naar voren, waarna de elektrische gitaar er rustig overheen danst. Langzaam neemt de intensiteit van de elektrische gitaar toe en komen de drums er ook bij. Het geheel blijft wel redelijk rustig. Naar het einde toe neemt de intensiteit weer af en ebt de muziek langzaam weg.

De band weet altijd een goeie balans te vinden tussen opgewekt en melancholisch en tussen dynamisch en ingetogen en zo is dat op dit album ook niet anders. De toevoeging van de derde gitarist is niet altijd even goed hoorbaar, maar wellicht op een volgend album. In vergelijking met de andere albums horen we geen heruitvinding van het wiel , maar wat de band neerzet is gewoon strak en goed.

Score: 4,2 uit 5

1. Wail of the North
2. Valediction