Review: Isole – Dystopia – Hammerheart Records – Release: Out now

Review: Isole – Dystopia – Hammerheart Records – Release: Out now.

Vijf jaar na het sterke ‘The Calm Hunter’ verschijnt dan nu het nieuwe album ‘Dystopia’ op het Nederlandse label Hammerheart Records. Liefhebbers van epic doom metal, waaronder ik, zijn altijd wel warm te krijgen voor een nieuwe Isole plaat. De verwachtingen waren best hoog gespannen, maar worden door deze heren uit Zweden zeker waargemaakt. De vergelijking met hun landgenoten Candlemass wordt vlot gemaakt. En ook Solitude Aeturnus is een naam die te binnen schiet. Maar desondanks heeft de band absoluut een eigen gezicht en levert hoge kwaliteit.

Isole is:
Daniel Bryntse – gitaar, zang
Jimmy Mattsson – bas, zang
Crister Olsson – gitaar, zang
Victor Parri – drums

Dystopia

Bij de opener zit het tempo er voor doomband begrippen nog aardig in. Een episch nummer, waar gelijk het sterke zangwerk en de mooie gitaarpartijen opvallen. Vanaf het tweede nummer ‘Written in the Sand’ gaat de rem er dan flink op en horen we het oude vertrouwde traditionele doom geluid, zwaar en slepend. De openingsriff doet me in de verte denken aan de riff van ‘Cry from the Crypt’ van Candlemass.

Een nummer die een doom liefhebber als mij meteen kippenvel bezorgt. Bij ‘You went away’ worden de zangpartijen nog even afgewisseld met grunt en ook de voor doom metal bijna traditionele kerkklokken komen voorbij. ‘Galenkapens Land’ valt op doordat er in plaats van Engels in de Zweedse moedertaal wordt gezongen. Dit past perfect bij de atmosferische sfeer van het nummer. Met het bombastische, slepende ‘Nothingness’ wordt het album dan sterk afgesloten.

Met ‘Dystopia heeft Isole weer een bijzonder sterk album afgeleverd. En als Candlemass ‘The Door to Doom’ niet uitgebracht had dit jaar, was dit voor mij zeker een kanshebber geweest voor doom-album van 2019. Muzikaal is het dik in orde. De zang is van een hoog niveau. En ook de productie is geweldig. De gitaren klinken heavy, alles mooi in balans en het geheel klinkt warm en tegelijkertijd erg vet. Ik heb eigenlijk heel weinig op te merken op deze plaat. De nummers blijven boeien en vervelen geen moment. Het is een mooi staaltje doom metal, waar ik geen genoeg van kan krijgen.

Score: 4,7 uit 5

1. Beyond the horizon
2. Written in the sand