Review: Jason Becker – Triumphant Hearts – Music Theories Recordings – Release: 07-12-2018

Review: Jason Becker – Triumphant Hearts – Music Theories Recordings – Release: 07-12-2018.

Jason Becker, het gitaarwonderkind uit de jaren 80, komt met een nieuwe album en dat is opmerkelijk te noemen. Zoals iedereen wellicht wel weet werd er 29 jaar geleden bij hem ALS geconstateerd en de levensverwachting is dan meestal hooguit vijf jaar. Dat op zich is al bijzonder, maar dat hij dan ook nog de wilskracht heeft om met zijn zeer beperkte lichaamsfuncties dit voor elkaar te krijgen dwingt niet anders dan groot respect af. In 2016 werd het Triumphant Hearts project al aangekondigd met een crowdfundingsactie en die bracht meer dan $100,000 op, en zie hier het resultaat.

Triumphant Hearts
Het album begint met het titelnummer waarop zijn Cacophony-maatje Marty Friedman meespeelt. Het nummer begint rustig met voornamelijk strijkers en piano. Op driekwart valt Marty dan in met gitaar, maar het geheel blijft ingetogen. Wat we voorgeschoteld krijgen valt wat mij betreft in de categorie filmmuziek. Ook ‘Hold On To Love’ is rustig met gastzanger Codany Holiday, die normaal meer in de soul en R&B hoek zit. Dit nummer is meer easy listening muziek. Codany heeft hiervoor een prachtige, aangename stem. Het gitaarintro vind ik wel typisch Eric Clapton, de gitarist waarvan Jason in zijn jonge jaren alle nummers en gitaarlicks tot in den treure heeft geoefend, net als die van Eddie van Halen. De gitarist die we hier horen in het intro is Andrew Jay, de rest van de gitaarpartijen zijn voor rekening van de Italiaan Daniele Gottardo.

‘Fantasy Weaver’ valt net als het eerste nummer ook in de categorie filmmuziek met een gastoptreden van Jake Shimabukuro, een innovatieve ukelele-speler en componist. Het nummer is verder volledig orkestraal met veel blazers en strijkers. Op ‘Once Upon A Melody’ maakt Jason gebruik van 31 strijkers en hoornblazers. Alles is gedirigeerd door Shota Nakama en opgenomen in Bulgarije. Als toevoeging krijgen we nog een stukje elektrische gitaar te horen.

‘We Are One’ is een meer funky nummer met gastzanger Steve Knight(zanger/gitarist van Flipsyde) en een hoop achtergrondzangers. Veelvuldig horen we de trompet en ook weer de elektrische gitaar. ‘Magic Woman’ heeft gastoptredens van Uli Jon Roth en Chris Broderick (Act of Defiance). Het nummer begint met viool, cello en piano en veel later horen we pas Uli en Chris die hun kunsten mogen laten horen.
‘Blowin’ in the Wind’ is de Bob Dylan cover met zanger Gary Rosenberg en is één van de nummers waarop ook gitaarwerk van Jason zelf te horen is. Op ‘River of Longing’ met o.a. Joe Satriani wordt gelijk de gitaar er in gegooid die op zich een verhaal lijkt te vertellen gedurende het nummer.

‘Valley of Fire’ is een nummer onder begeleiding van rustige drums, maar zijn het vooral de gitaristen, ook wel Jason’s Magnificent 13 genoemd, die het werk doen. De gitaristen zijn helemaal vrijgelaten in hun spel. Jeff Loomis speelt een uptempo stuk en Steve Hunter (Alice Cooper, Lou Reed) een meer bluesy solo. Opvallende naam vind ik dan toch wel Ben Woods een gitarist die normaal zowel metal als flamengo speelt, maar hier puur elektrisch te werk gaat. De video van ‘Valley of Fire’ laat mooi zien wie wat speelt in dit nummer.

De tweede versie van ‘River of Longing’ is een akoestische met Trevor Rabin die van 1982 tot 1994 vooral bekend was als de gitarist en schrijver voor de Britse progressieve rockband Yes en daarna als componist van filmmuziek. Daarna krijgen we twee echte Jason Becker nummers met materiaal opgenomen in de jaren 80. ‘Taking Me Back’ is het heftigste nummers met stevige drums en heerlijk mid tempo heavy gitaarwerk. ‘Tell Me No Lies’ is wat rustiger en heeft meer groove.

Op de de tweede versie van ‘Hold On To Love’ horen we dan weer Codany Holiday, dit keer onder begeleiding van alleen keyboard. In de tweede helft horen we meer achtergrondzang en drums die ook van de keyboard lijken te komen. Op afsluiter ‘You Do It’ horen we enkel spelende kinderen en een lachende baby.

1. Triumphant Heart (feat. Marty Friedman, Glauco Bertagnin & Hiyori Okuda)
2. Hold On To Love(feat. Codany Holiday)
3. Fantasy Weaver (feat. Jake Shimabukuro)
4. Once Upon A Melody
5. We Are One (feat. Steve Knight) Flipsyde zang gitaar
6. Magic Woman (feat. Uli Jon Roth & Chris Broderick)
7. Blowin’ in the Wind (Gary Rosenberg & Jason Becker)
8. River of Longing”(feat. Joe Satriani, Aleks Sever, Guthrie Govan, Steve Morse)
9. Valley of Fire (feat. Magnificent 13: Michael Lee Firkins, Steve Vai, Joe Bonamassa, Paul Gilbert, Neal Schon, Mattias IA Eklundh, Marty Friedman, Greg Howe, Jeff Loomis, Richie Kotzen, Gus G., Steve Hunter, Ben Woods)
10. River of Longing”(feat. Trevor Rabin)
11. Taking Me Back
12. Tell Me No Lies