Review: Jinjer – King of Everything – Napalm Records – Release: Out Now

Review: Jinjer – King of Everything – Napalm Records – Release: Out Now.

Jinjer is een Oekraïense female fronted metal band. In 2009 zijn ze begonnen met toen nog een man, Max, op vocalen. Ondanks de nodige tegenslagen, zoals een auto-ongeluk waarbij gelukkig geen van de leden ernstig gewond raakte en de val van de drummer uit een raam van de derde verdieping, is de band doorgegaan met het maken van muziek. Die wordt omschreven als progressieve metalcore en groove metal met invloeden van funk, reggae en jazz. “King of Everything” is inmiddels hun derde langspeler.

Jinjer is:
Tatiana Shmailyuk – Zang
Roman Ibramkhalilov – Gitaar
Eugene Kostyuk – Bas
Dmitriy Kim – Drums

King of Everything
jinjer king cover RGBHet album begint met ‘Prologue’ wel heel erg rustig en ik begin te twijfelen of ik wel de juiste band voor me heb. Dit is een soort van Oosters klinkend rocknummer met cleane zang. Het volgende nummer ‘Captain Clock’ neemt alle twijfel weg en gaat zeer snel van start. Het contrast met het eerste nummer is groot en wanneer Tatiana haar strot opentrekt , grunt ze zoals menig mannelijke collega. Het cleane gedeelte ,voor zover het clean genoemd mag worden, doet wat denken aan Sandra van Guano Apes en bij vlagen ook wel wat aan Masha van Exilia. Nu blijkt de eerste ook één van haar grote voorbeelden te zijn, samen met Shamaya van Otep. De muziek in dit nummer houdt het midden tussen metalcore en groove metal.

‘Words of Wisdom’ doet me qua intro denken aan ‘Sleepwalker’ van Parkway Drive: gedempte drums en gitaren die ineens helder worden. Grunts en cleane zang worden hier afgewisseld en bij de gedeelten met grunts horen we ook ruige backing vocals, wat mijns inziens altijd een leuke toevoeging is aan een nummer. De meeste nummers zou ik in de categorie groove metal drukken met de nodige metalcore invloeden. De invloed van Guano Apes schemert ook steeds meer door in de muziek en niet alleen in de zang. Opvallende nummers zijn ‘I Speak Astronomy’ (met een aantal rustige passages, gelijk aan het eerste nummer en met meerstemmige zang), ‘Under The Dome’ (met een mysterieus intro) en het slotnummer ‘Beggar’s Dance’. Dit is een jazz nummer met funkinvloeden. Misschien past het tekstueel wel bij de rest, gezien de titel van het album zowel in het eerste als dit laatste nummer wordt genoemd, maar muzikaal is dit een zeer vreemde afsluiter.

Na het vertrek van één van de gitaristen is besloten om geen tweede gitarist meer aan te trekken. Dit is ook goed te horen op dit album. Op de nummers van “Cloud Factory” hoor je veel meer variatie door het gebruik van de tweede gitaar en daarom zie ik dit toch als een stap terug. Pluspunt is dat Tatiana meer variatie in haar cleane zang brengt, waardoor veel nummers toch wat boven het gemiddelde uitsteken.

Score: 3,4 uit 5

1.Prologue
2. Captain Clock