Review: Joel Hoekstra’s 13 – Dying To Live – Frontiers Records – Release: 16-10-2015

Review: Joel Hoekstra’s 13 – Dying To Live – Frontiers Records – Release: 16-10-2015.

Joel Hoekstra is de zoon van klassieke muzikanten. Op jonge leeftijd speelde hij cello en piano, maar toen hij Angus Young (AC/DC) hoorde spelen switchte hij over naar gitaar. Hij toerde o.a. met Night Ranger en staat op het podium bij Trans-Siberian Orchestra. Recentelijk vulde hij de vrijgekomen plaats van tweede gitarist in bij Whitesnake. De blonde kerel bracht voorheen al een drietal soloalbums uit. Frontiers baas Serafino lijfde hem in bij zijn stal en deze actie was de aanzet tot dit nieuwe project 13.

Joel Hoekstra’s 13 is:
Joel Hoekstra – Gitaar en achtergrondzang
Jeff Scott Soto – Zang en achtergrondzang
Russell Allen – Zang en achtergrondzang
Vinny Appice – Drums
Tony Franklin – Basgitaar

Special guest muzikanten:
Derek Sherinian – Toetsen
Chloe Lowery – Zang op ‘What We Believe’
Toby Hitchcock – Achtergrondzang
Charlie Zeleny – Percussie
Dave Eggar – Cello

Dying To Live
jh 13Frontiers Records staat bekend om het op poten zetten van verschillende nieuwe bands en projecten met leden uit meerdere bands (die al of niet op zijn label zitten). De man is echter zo ijverig met die projecten dat sommige liefhebbers van het genre met voorzichtigheid die albums checken voor aanschaf. Joel koos voor twee wereldzangers: Russell Allen en Jeff Scott Soto. Het zijn ook twee elkaar aanvullende zangers. Russell bezit een enorme power en Jeff is de meest melodieuze van het duo.
Opener ‘Say Goodbye To The Sun’ is meteen een heavy kraker en is op het lijf geschreven van krachtpatser Russell. Dit is toch andere koek als Night Ranger! Het eerste nummer met Jeff ‘Until I Left You’ bevat zanglijnen die zo op een W.E.T. album konden staan. Jeff laat hier horen waar hij zo goed in is. Pakkende melodieën met een lekkere drive. Joel heeft veel hooi op zijn vork genomen, want behalve het schrijven van de nummers en de teksten heeft hij ook de productie verzorgd!
‘Long For The Days’ laat ons genieten van een melodieus klinkende Russell! Persoonlijk vind ik het geweldig om een zanger te horen op een eerder ongewoon terrein! Russell zet echter een voortreffelijke zang op dit pure AOR nummer! Met ‘Scream’ krijgen we hetzelfde scenario, maar deze keer is Soto aan zet! Hier moet hij zijn rauwere strot bovenhalen en hij haalt met gemak een grote onderscheiding!

Naast de zang van beide klassebakken is het gitaarwerk van Joel een ware streling voor het oor. De man weet hoe hij de snaren moet laten oscilleren om de aandacht te trekken! Maar het openen van zijn trukendoos tijdens de solo’s is steeds in dienst van het nummer. Van overkill is hier nooit sprake.
‘Changes’ is een melodieus hoogtepunt op dit album. Een vette baslijn van Franklin, subtiele licks van Joel en vooral de stem van Russell!
De rest van de nummers zijn van eenzelfde kaliber en zijn stuk voor stuk knappe composities. De lange afsluiter ‘What We Believe’ verdient nog een aparte vermelding. Op deze klassieke ballade zingt Soto een duet met Chloe Lowery (Trans-Siberian Orchestra). De dame doet me qua stem denken Robin Beck. Je weet dan wat je te horen zal krijgen.

De vorige soloalbums van Joel stonden volgepropt met akoestische tracks enerzijds of met nummers waar geëxperimenteerd werd met jazz, fusion, funk en klassiek! Ik had dus wat argwaan toen ik dit album voor de eerste keer ging beluisteren. Maar wat een knaller is dit geworden! Een sterke variatie in de nummers, de zang van twee wereldzangers, hemels gitaarwerk en geweldig neergepende nummers maken dit een hebbeding voor elke melodieuze rockfan! Ik ben er alvast verzot op!

1. Say Goodbye To The Sun
2. Anymore
3. Until I Left You