Review: Jorn – Heavy Rock Radio – Frontiers Music – Release: Out Now

Review: Jorn – Heavy Rock Radio – Frontiers Music – Release: Out Now.

Jorn Lande zette zich op de kaart door de twee eerste meesterwerken van Masterplan. De man had voordien al op klasse albums gezongen van Beyond Twilight, Mundanus Imperium en Millenium. Maar als soloartiest bracht hij ondertussen meer dan tien albums uit. Zijn krachtige en typische stem bezorgde hem al veel gastbijdragen op albums van Ayreon en Avantasia. Zijn stem (als Karthus) werd zelfs gebruikt voor het project Pentakill, de officiële band van het online platform game League Of Legends. Nu brengt hij met “Heavy Rock Radio” een album uit met covers.

Jorn is:
Jorn Lande – zang
Trond Holter – gitaar
Francesco Jovino – drums
Thomas Bekkevold – bas
Alessandro Del Vecchio – toetsen

Heavy Rock Radio
JornEen coveralbum is iets wat je hier niet zo veel aan bod ziet komen. Met deze verzameling van Jorn maken we graag een uitzondering. De man maakte vroeger al een album met metalcovers en een ode aan zijn grote voorbeeld Dio. Maar deze keer brengt hij een ode aan de nummers die hem geïnspireerd hebben in de loop der tijd. Er zitten voor de hand liggende nummers bij zoals Dio’s ‘Rainbow In The Dark’, Deep Purple’s ‘Stormbringer’ en ‘Die Young’ van Black Sabbath.

In de stem van de boomlange Viking hoor je duidelijk elementen terug van R.J. Dio en David Coverdale. Als Noor had hij altijd een boontje voor de donkere kant van ABBA en vandaar nam hij ook de grootste hit van Anni-Frid Lyngstad op in zijn collectie. De specifieke drumsound van Phil Collins is nog duidelijk te horen, maar Jorn’s powerstrot maakt dit tot een heavy monster! Kate Bush is een andere lieveling van Jorn en hij koos uit het album “Hounds Of Love” de kraker ‘Running Up That Hill’ om te Jorniseren! Ikzelf was aangenaam verrast met de keuze van John Farnham’s ‘You’re The Voice’ en Journey’s ‘Don’t Stop Believing’. Dit zijn niet alleen twee persoonlijke favorieten van mezelf, maar zijn enorm moeilijk om te zingen en Jorn zet hier een puike prestatie neer.

Alle nummers laten een heavy gitaar georiënteerde bewerking horen, maar blijven toch enigszins trouw aan het origineel. Luister naar ‘Killer Queen’ van het machtige Queen. Maar het best geslaagd vind ik nog ‘Hotel California’ van The Eagles. Niet alleen Jorn is hier geweldig, maar het is vooral het gitaarwerk van Trond die me met verstomming slaat. Zijn solo is gewoon één pure lekkernij.
Wat me ook opviel dat ik de versie van Iron Maiden’s ‘The Final Frontier’ liever hoor met de zang van Jorn dan die van Bruce. Velen zullen het niet met me eens zijn, maar ik vind die Bruce soms wat te schreeuwerig en te eentonig.

Jorn is er in geslaagd om een geweldige mix te maken van popnummers en rock en metal klassiekers. Zijn typische stemgeluid zorgt steeds voor een krachtig resultaat. Je hoort dat hij echt van die nummers houdt en dat hij ze met liefde heeft bewerkt. Coveralbums zijn meestal een leuk hebbeding, maar deze collectie zal nog meermaals rondjes draaien in de wagen en in de woonkamer!

1. I Know There’s Something Going On
2. Running Up That Hill
3. Rev On The Red Line