Review: Judas Priest – Firepower – Sony Entertainment – Release: Out now

Review: Judas Priest – Firepower – Sony Entertainment – Release: Out now.

Een aantal jaren geleden, op een verjaardagsfeest, voerde ik met wat mede oude rotten een discussie over de stelling of een gelouterde band nog in staat is om een klassieker te maken. Een album dat zich moeiteloos kan nestelen tussen de sterkste platen van een band. Die discussie duurde tot in de late (vroege) uurtjes. Ik moest eraan denken toen ik “Firepower” van Judas Priest voor het eerst in zijn geheel hoorde.

Judas Priest is:
Rob Halford – zang
Ian Hill – bas
Glenn Tipton – gitaar
Richie Faulkner – gitaar
Scott Travis – drums

Firepower
FirepowerZoals tegenwoordig wel vaker gebeurt verschenen op YouTube al een paar warmmakertjes, zoals het titelnummer en ‘Lightning Strikes’. Die twee sterke nummers bevestigden mijn vermoeden dat Priest zich meer richting de “Painkiller” tijd zou gaan bewegen. Nu de rest van het album (14 nummers in totaal) bekend is en de plaat al menig uurtje door mijn hersenpan heeft gewoeld kan ik eigenlijk niet anders vaststellen dat Judas Priest één van hun allerbeste albums van hun bestaan heeft gemaakt.

Alle sterke elementen zijn ruim vertegenwoordigd, de kenmerkende en weer wat féllere stem van Rob Halford, de beukende ritmes van Hill en Travis en de gierende, strakke gitaren van Faulkner en Tipton. Laatstgenoemde heeft ‘Firepower’ nog wel ingespeeld en schreef uiteraard mee met de nummers maar onlangs werd door het Priest kamp bekendgemaakt dat Tipton niet meer (vaak) op kan treden door Parkinson. Zijn plaats op het podium zal worden waargenomen door Andy Sneap. Dezelfde Andy Sneap die ook de plaat produceerde, samen met Tom Allom, een goede en vertrouwde naam uit het Judas Priest oeuvre. Tipton neemt geen afscheid, hij zal af en toe nog wel deelnemen aan een live optreden, maar de druk van een tour is teveel voor hem en dat is natuurlijk te begrijpen. Met Sneap als vervanger is een zeer adequate vervanger gevonden en de aankomende tour zie ik dan ook meer dan belangstellend tegemoet.

Wat “Firepower” zo goed en indrukwekkend maakt is een combinatie van factoren. Halford zingt werkelijk fenomenaal en zijn melodielijnen zijn sterker dan ooit. De nummers hebben nagenoeg allemaal zeer pakkend en blijven al snel hangen. Ik betrapte mezelf erop al snel een nummer te neuriën tijdens mijn boodschappenrondje in de Appie. Is dat het beste teken dat kan duiden op een klassieker? Veertien nummers lijken wat veel in aantal maar voor je het weet ben je er doorheen en tik je de repeat knop aan. Maakte Saxon op “Thunderbolt” een mooi eerbetoon aan Motörhead met ‘And They Played Rock ’n Roll’, Judas Priest lijkt hun stadsgenoten van Black Sabbath ook een knipoog te geven met het nummer ‘Lone Wolf’. Dit is hoe Black Sabbath geklonken zou hebben wanneer Rob Halford na het vertrek van Ronnie James Dio of Ozzy Osbourne toevallig zou zijn gebleven na zijn twee spontane invalbeurten bij twee concerten van de Sabs.

Ja, een gerenommeerde band, in dit geval Judas Priest, is wel degelijk in staat om een klassieker te maken. “Firepower” staat voor mij nu nog op gelijke hoogte als “Painkiller”, maar ik hou er rekening mee dat wanneer dit album op nr1 in mijn jaarlijst eindigt ook daarmee “Painkiller” gepasseerd zal worden.

Score: 5 uit 5

1. Firepower
2. Lightning Strike