Review: Just Before Dawn – An Army At Dawn – Raw Skull Recordz – Release: Out now

Review: Just Before Dawn – An Army At Dawn – Raw Skull Recordz – Release: Out now.

Just Before Dawn is een OSDM gezelschap met hun roots liggend in Noord Europa. Met onder meer Anders Biazzi ( ooit snarenplukker bij Amon Amarth) en Petterson ( Wombbath , Heads for the Dead), maakte de band al veel furore met hun vorige release “Tides of Blood” uit 2018. Waar Ingram de vocalen nog op zich nam tijdens de live duties (onder meer Pitfest) werd het album voorzien van gastvocalisten. Ingram is weer met Benediction aan de slag gegaan. Onlangs is bekend gemaakt dat Kreft (Graceless, Soulburn) het stokje heeft overgenomen. Op het nieuwe album “An Army at Dawn” is weer een heel leger aan vocalisten uitgerukt.

Ralf Hauber – (Revel in Flesh) Vocals on track 1
Matias Nastolin – (Decaying) Vocals on track 2
Jonny Pettersson – (Wombbath / Gods Forsaken / JBD) Vocals on track 3
Daimen Terry – (Envig) Vocals on track 4 and 6
Thomas Clifford – (Abscission) Vocals on track 5
Gustav Myrin – (Gods Forsaken / JBD) Vocals on track 5
David Nilsson – (Feral) Vocals on track 7 and 9
Andreas Stenlund – (HarmDaud) Vocals on track 7
Mattias Parkkila – (Blood Mortized) Vocals on track 8

An Army at Dawn

Just before Dawn, blijft voor mij altijd de band met het typerende HM-2 geluid, zonder het welbekende pedaal te gebruiken. “An Army at Dawn” komt ook niet verrassend uit de hoek zetten. Wederom is het thema oorlog. Uiteraard allemaal gebracht met precisie en uitmuntende OSDM van hoge kwaliteit zoals we van Just before Dawn gewend zijn. De songstructuren zijn weer prima in orde.

Rudin neemt de artillerie duties ditmaal op zich. Samen met Petterson op bas zorgt hij voor een massieve sound die de basis legt voor de solide nummers. Petterson neemt ook een paar keer de vocale taken op zich. Naast hem zijn onder meer Damien Terry en Nastolin te horen. Just before Dawn wordt vaak als Bolt Thrower kloon neergezet. Een prima compliment an sich, maar de mannen laten nu met hun derde full length horen dat er steeds meer een eigen sound op tafel komt. Elk album zie je de band sprongen maken. Ik hoop nu met Kreft aan boord dat de mannen, na het corona gedoe, snel de Nederlandse festivals zullen aandoen. Totdat het live gebeuren weer vol op gang komt kun je je in ieder geval prima vermaken met deze schijf.

Liefhebbers van OSDM hebben dit album uiteraard al op de deurmat liggen. Ben je vergeten deze telg van Just Before Dawn te bestellen, schroom je niet en haal snel dit prima schijfje in huis.

1. Intro: Paths of Armor / To the Last Tiger
  2. The Guns at Last Light