Review: Just Before Dawn – Tides of Blood – Raw Skull Recordz – Release: April 2018

Review: Just Before Dawn – Tides of Blood – Raw Skull Recordz – Release: April 2018.

Een internationale superband, waar heb ik dat eerder gehoord en voor hoeverre klopt dit? In dit geval klopt dit behoorlijk, want de meeste bandleden komen uit Zweden en Engeland, met hier en daar verschillende gastmuzikanten overal en nergens vandaan. De bandleden hebben banden met bands als Amon Amarth, Gods Forsaken, Ribspreader, Wombbath, Blood Mortized, Hail of Bullets, Benediction en Bolt Thrower, om er een paar te noemen, dus van een soort superband is ook wel sprake! Vanaf 2012 spuugt men hun Old School Death Metal over deze aardbol.

Just Before Dawn is:
Anders Biazzi – Gitaar
Brynjar Helgetun – Drums
Jonny Pettersson – Basgitaar en zang
Gustav Myrin – Gitaar
Dave Ingram – Zang

Tides of Blood
Just Before DawnWat zit ik toch veel op internet van die gekke filmpjes te kijken! Bij “Tides of Blood” moest ik in eerste instantie denken aan van dat opgeschoten jeugd dat afwasmiddel (Tidepods) vreet en vervolgens bloed uitkotst. Gelukkig is dat hier niet het geval!

Nee, “Tides of Blood” is een super OSDM kraker. De zang van Dave Ingram brengt, natuurlijk, gelijk herinneringen terug aan Benediction en Bolt Thrower. De HM2 ronkt als een malle en hoewel Jonny Pettersson in honderdduizend bands zit die allemaal een vorm van OSDM spelen, (okay Henry Kane is crustcore, maar geweldig, binnenkort schijnt daar iets nieuws van uit te komen, ik ben benieuwd) klinkt Just Before Dawn nergens als een kopie of een slap aftreksel. Nee, Just Before Dawn is gewoon een vaste waarde in het huidige OSDM wereldje. Dit jaar staat men op Pitfest en dat zal vast en zeker een gedenkwaardige show worden.

Ik kan er een heel lang verhaal van maken en elk nummer afzonderlijk onder de loep leggen, maar je moet dit album gewoon zelf ondergaan. Naar dit meesterwerkje luisteren is gaver dan er over lezen (oh jee, ik maak me nu nutteloos want iedereen houdt nu natuurlijk op met lezen). Wat ik zeker nog even kwijt moet is de hoeveelheid gastzangers, namelijk: Teddy Möller, Jocke Mikiver, Matias Nastolin, Samuel Englund, Ralf Hauber en Mattias Parkkila. Als het al geen internationale superband was, dan is het dat met deze toevoeging zeker!

Natuurlijk is wederom het wiel niet uitgevonden, maar met OSDM hoeft dat ook niet. Het moet goed gedaan worden en dat zit met “Tides of Blood” wel snor. Just Before Dawn laat met dit album zien dat ze makkelijk met de OSDM top mee kunnen draaien en een aantal grootheden waarschijnlijk zelfs overtreffen.

Score: 4,8 uit 5

1. When the Iron Shield Falls
2. Days of Days