Review: Kadavar – Rough Times – Nuclear Blast Records – Release: 29-09-2017

Review: Kadavar – Rough Times – Nuclear Blast Records – Release: 29-09-2017.

Kadavar bestaat sinds 2010 en heeft drie albums uitgebracht. “Rough Times” is hun vierde plaat. De Duitsers hebben een enorm talent wat betreft de zogenaamde Stoner-Rock. Ze lijken wel in de verkeerde periode geboren te zijn, de muziek en ook hun looks ademen een grote jaren 70 vibe. Ze lijken ontsnapt te zijn uit de tourbus van Black Sabbath tijdens hun ‘Sabotage Tour’.

Kadavar is:
Cristoph “Lupus” Lindemann – Zang en gitaar
Simon “Dragon” Bouteloup – Basgitaar
Christoph “Tiger” Bartelt – Drums

Rough Times
Ik kan zeggen dat dit één van de beste platen uit 2017 is en verder gaan met een andere recensie, maar dan zou ik Kadavar enorm tekort doen. Feit is dat ik dit album in de korte periode dat ik hem nu heb, volledig grijs gedraaid heb. Figuurlijk wel te verstaan want een digitaal muziekje kun je niet grijs draaien.

Met al die death metal die ik doorgaans luister is Kadavar ook echt een verademing. Ik kende de andere albums ook en vond het al een goede band. Dus toen gevraagd werd wie er een recensie wilde schrijven over “Rough Times” was ik er als de kippen bij. Het album gaat verder waar “Berlin” ophield. Ik hoor dingen die mij doen denken aan bands als The Rolling Stones, The Beatles, Black Sabbath en zelfs Creedence Clearwater Revival. En als een album mij doet denken aan CCR dan kan het al niet meer stuk!

Natuurlijk heb ik nu ook wel een puntje van kritiek, weliswaar een persoonlijk iets, maar toch. Het negatieve stukje zit direct bij het eerste nummer, het titelnummer ‘Rough Times’. Daar zit een soort panfluit-achtig iets in, wat in mijn oren totaal uit de maat klinkt. Het zal waarschijnlijk helemaal niet uit de maat zijn en het zal ongetwijfeld zo bedoeld zijn, maar met dat getoeter op die fluit kan ik helemaal niets. Hoogstwaarschijnlijk ben ik de enige die dit vind, dus deze kritiek kan men gelijk in de vuilnisbak gooien.

De eerste videoclip komt van het nummer ‘Die Baby Die’. Dat is een zeer catchy nummer. Een echte meezinger. Nu heb ik twee zoontjes, de oudste is bijna zes en zingt alles mee dat hij hoort. En nu blijkt dat hij ook een enorm fan van Kadavar is. Het leek mij niet zo’n goed idee om hem de video te laten zien en hem continu “Die Baby Die” te laten blèren en voor hem ben ik verder geskipt naar het nummer ‘Tribulation Nation’. Ook een gigantische meezinger en naar mijn mening een nog gaver nummer dan ‘Die Baby Die’. Gelukkig heeft dit nummer ook de voorkeur van zoonlief en hij zingt nu voortdurend “Tribulation Nation” terwijl hij de ‘devilhorns’ laat zien.

Het hele album bestaat uit nummers die lekker in het gehoor liggen en die hier en daar mooi mee te zingen zijn. Kadavar is ook een echte live-band en de nummers van “Rough Times” zullen ook echt niet misstaan op een lekker festival. Ook op het podium van een dampende zaal klinkt deze muziek goed. Ik denk alleen wel dat de afsluiter, het in het Frans gezongen ‘A L’Ombre Du Temps’, niet zo vaak op een festival te horen zal zijn. Het is een akoestische ballad, een waardige afsluiter. In een klein zaaltje met een intieme setting zal het wel een welkome intermezzo zijn, denk ik.

Een kleine tip van mij. Ik luister de albums waar ik een recensie over moet schrijven veelal in de auto, en “Rough Times” is een perfect album voor een roadtrip. Je waant je zo in een film van Rob Zombie. Je weet wel, in zo’n oude Cadillac Convertible, met je familie op de achterbank en je maffe oom in clownskostuum, lekker de magazijnen van hun vuurwapens leegschietend op de politieblokkade. En dan blijk je met je Daihatsu in een Nederlandse file te staan. Zo goed is dit album van Kadavar!

Kadavar heeft met “Rough Times” een dijk van een album afgeleverd dat zeker hoog in mijn jaarlijstje zal eindigen. Het is echte kwaliteitsmuziek en hiermee zou Kadavar zomaar eens de rock- en metalscene kunnen ontstijgen en de stap naar mainstream kunnen maken. Ikzelf zou vaker een radiostation aanzetten als ik wist dat dit gedraaid zou worden. Misschien is dit een stapje naar het gevoel van de begin jaren 90, toen de top 40 werd bezet door Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam en later zelfs Metallica en Sepultura (met Roots Bloody Roots).

Score: 4,8 uit 5

1. Rough Times
2. Into The Wormhole