Review: KAECK – Het Zwarte Dictaat – Folter Records – Release: 29-10-2021

Review: KAECK – Het Zwarte Dictaat – Folter Records – Release: 29-10-2021.

Het reviewen is net als mijn ledematen een beetje roestig geworden tijdens deze pandemie. Voor Jan Kruitwagen ( Sammath, KAECK), maak ik graag een uitzondering om mijn toetsenbord weer eens te smeren. Onder meer omdat het debuut van KAECK, “Stormkult”, nadat ik deze in bezit heb gekregen, met regelmaat nog zijn rondjes draait onder de naald. Het mooie aan de band op het debuut is de rauwheid en hardheid die in zeer korte tijd uit de zwartgallige hoed getoverd is. Alles hoeft niet gepolijst, hoe rauwer hoe beter. Echter heeft de genialiteit van “Stormkult” de band niet uit de diepe krochten van de underground getrokken. Iets waar Jan prima mee kan leven. Het gaat hem om de passie niet de faam. Ook dit zie je terug bij zijn andere band Sammath. Die maakt heel bewust de keuze waar zij wel of niet een deuntje gaan lopen rammen. Jan heeft zijn liefde voor de nieuwe plaat, “Het Zwarte Dictaat”, al menigmaal tegenover mij geuit. Ik ben dus zeer benieuwd of zijn enthousiasme stand houdt als ik het nieuwe album ga beluisteren.

KAECK is:
Oovenmeester – Teksten/vocalen
Kruitwagen – Gitaar en toetsen
Ruud Nillessen – Ritmesectie

Het Zwarte Dictaat.

In de Corona-winter van 2020 vond Kruitwagen zijn inspiratie door de Occulte teksten van Ovenmeester songstructuur te bieden voor het nieuwe Kaeck schijfje. Al snel kwam Ruud ( Sammath) erbij om in een periode van twee weken de hele plaat in kannen en kruiken af te leveren. Wat mij meteen in de sound opvalt is dat de akeligheid en onheilspellendheid een flinke tik omhoog geschroefd is. Dit komt mede door de melancholische vibe die de hele plaat bedruipt. Waar “Stormkult” je weinig rust tot ademen geeft bij de beleving, geeft ”Het Zwarte Dictaat je een meer beklemmend gevoel. Tussen al het foltergeweld wordt soms nog even wat valse hoop op verlichting gegeven. Mede door geniale tempowisselingen, melodieuze keyboard partijen is het eindspel een aanval op je gehoor. Waar Kruitwagen lomp en hard hoog in het vaandel heeft staan, weet de band met deze subtielere aanpak een zeer nasty vibe neer te zetten.

‘Less is more’ geldt voor deze plaat. De eenvoud van de riffs in de meer doomgerichte stukken doet niet onder aan impact en grauwheid. De meer War-metal gerichte stukken hakken er effectief in. Menig nekje zal in de kramp schieten als ze met het lompe gebeuk van Ruud mee gaan deinen. Waar “Hellehond – Verslonden” ook al liet zien dat rauwe black en Nederlandse teksten goed samengaan ( tegenwoordig bijna een hype aan het worden), weet ook Kaeck mij hier te imponeren met dit stukje “Black Metal in je Moerstaal”. Even een uitweiding naar de vocale kunsten van Oovenmeester. Wat weet deze man de perfecte noot van desperatie te halen. Menig maal gaat zijn goed verstaanbare grunt over in misselijkmakende ijselijke kreetjes, kippenvel!!

Zonder veel over de inhoud van deze zwarte parel te verraden, raad ik je aan om je in je coronabubbel op te sluiten. Kaarsje aan voor de sfeer( zou het niet proberen als je een romantisch onderonsje met je partner wilt) en dompel je onder in naargeestige duistere plaat die “Het Zwarte Dictaat” is geworden. Mochten je buren al over de zeik raken als je Behemoth en Immortal een beetje te hard zet, raad ik je niet aan deze plaat op te zetten. Behalve als je er natuurlijk geen problemen mee hebt die mensen tot het naadje te laten zweten in zwartgalligheid. Genoeg gezever en gewoon bestellen op onder meer www. Folterrecords.de

1.Tegen een scharlaken horizon
2. De kwekeling
3. Het zwarte dictaat