Review: Kamelot – The Shadow Theory – Napalm Records – Release: Out now

Review: Kamelot – The Shadow Theory – Napalm Records – Release: Out now.

De Amerikaanse band Kamelot is bekend als het boegbeeld van de symfonische power metal. Hoewel hun eerste album al in 1995 uitkwam, heeft de band een aantal albums nodig gehad om goede songwriters te worden en een eigen stijl te ontwikkelen, vooral de verdienste van de belangrijkste songwriter in de band, Thomas Youngblood. Een grote stap voorwaarts was de komst van een aantal nieuwe bandleden; drummer Casey Grillo en vooral Zanger Roy Khan na het tweede album. De band had nog een aantal albums nodig om hun huidige niveau en een meer complexe symfonische stijl te bereiken. Vanaf “The Black Halo” maakt de band daarnaast ook veel gebruik van gastzangers en –muzikanten. De band is ook niet bang grunters te vragen voor een bijdrage. Sinds drie albums is Roy Khan vanwege gezondheidsredenen vervangen door Tommy Karevik. Dit is ook een fantastische zanger, wiens geluid heel erg op dat van Roy Khan lijkt.

Kamelot is:
Tommy Karevik – zang
Thomas Youngblood – gitaar
Sean Tibbetts – bas
Oliver Palotai – keyboard
Johan Nunez – drums

The Shadow Theory
Net zoals op andere recente albums, draait het geluid van dit album om melodie, voornamelijk die van de zanger en van de keyboards. De gitaarpartijen bestaan niet uit typische power metal riffs, maar hebben heel veel elementen van klassieke heavy metal en melodische death metal. In de drums van de recent erbij gekomen drummer Nunez klinkt ook melodeath door. Tel daar de grunts van Lauren Hart op een aantal songs bij op en het is duidelijk dat Kamelot ook op het nieuwste album soms stevig uit de hoek komt voor een power metal band. Daartegenover is de band ook niet bang zacht uit de hoek te komen om volledig gebruik te maken van de subtiliteit van de zanger.

Het album begint met een symphonisch intro met een lekkere melodie, om vervolgens met ‘Phantom Divine’ een visitekaartje af te geven van het niveau van dit album. De zanger, de keyboardist en eigenlijk de gehele band is in topvorm. Dit is een uptempo song met nadruk op goede keyboard- en zangmelodieën. De bijdrage van zangeres Lauren Hart, van de melodische death metal band Once Human, geeft nog wat extra’s aan de song. Hoewel het hele album om de goede zang- en keyboardmelodieën draait, is het ook afgeladen met goed gitaarwerk. Variatie komt van extra instrumenten (zoals strijkers, piano en een kinderkoortje), progressieve elementen en veel overgangen in dynamiek. Het valt echter ook op dat de band regelmatig speelt met aan de ene kant pop structuren en progressies en aan de andere kant melodeath.

Hoewel geen van de songs echt tegenvallen zijn er diverse opmerkelijke songs te noemen. ‘Amnesiac’ herbergt zowel wat dance-invloeden als wat proggy elementen. ‘Burns to Embrace’ heeft voortdurende overgangen in dynamiek en stijl, waaronder power ballad, folk, prog, neoclassical en een kinderkoor. ‘Kevlar Skin’ is een feite een melodische death metal song, maar met alleen cleane zang. ‘Mindfall Remedy’, met gastgrunts van Lauren Hart, is ‘Kamelot goes metalcore’. Dan is er nog ‘The Proud and the Broken’, dat als een four chord song begint en via prog naar death metal gaat. Kamelot haalt overal invloeden vandaan en weet dit goed te vertalen naar songs, zonder het eigen geluid kwijt te raken.

Kamelot blijft een van de meest classy power metal bands ter wereld. Deze band is zowel qua spel als qua songwriting in topvorm, wat er voor zorgt dat ‘The Shadow Theory’ een waardige toevoeging is aan hun discografie. Een power metal fan kan dit blind aanschaffen, maar wie niet echt van power metal houdt hoeft niet bang te zijn voor cheesy songs. Ook voor hen is dit een luisterbeurt waard.

1. The Mission
2. Phantom Divine (Shadow Empire)
3. RavenLight