Review: Katatonia – The Fall of Hearts – Peaceville Records – Release: 20-05-2016

Review: Katatonia – The Fall of Hearts – Peaceville Records – Release: 20-05-2016.

Ik heb het tiende album van Katatonia in m’n handen, getiteld “Fall of Hearts”. De band, die opgericht is in 1991 door Jonas Renkse en Anders Nyström, speelt niet meer de doom/death metal van weleer, gaandeweg ging het steeds meer de gothic kant op. Momenteel is hun muziek het best te omschrijven als gothic/doom rock.

Katatonia is:
Jonas Renkse – Zang
Anders Nyström – Gitaar en achtergrond zang
Niklas Sandin – Basgitaar
Daniel Moilanen – Drums
Roger Öjersson – Gitaar

Fall of Hearts
cdvilef548_-_katatonia_-_the_fall_of_heartsRecenseerde ik laatst “Arktis” van Ihsahn nog en gaf ik aan dat dit waarschijnlijk mijn nummer één album van dit jaar wordt, nu denk ik dat “The Fall of Hearts” hard op weg is mijn nummer twee te worden. Dit is ook al zo’n machtig mooi album. Wat een bofkont ben ik toch. Volop death- en blackmetal liefhebber en dan recenseer ik albums die daar behoorlijk ver vandaan liggen, blijk ik de beste albums van het jaar in m’n schoot geworpen te krijgen. Wat lijkt Katatonia momenteel veel op A Perfect Circle. Ook zo’n aparte band waar je maar geen vat op krijgt.

In dit album van Katatonia zit wel veel meer samenhang in dan in het album van Ihsahn. Het is veel meer één geheel. Ik ga het dan ook als geheel recenseren en niet de nummers één voor één. Het album heeft een heldere productie, deze is gedaan door Anders Nyström en Jonas Renkse zelf in de Gröndahl- en Tri-lamb studio’s in Stockholm. De mix en mastering is gedaan door Jens Bogren, die we kennen van Opeth, Ihsahn(hier is ‘ie) en Devin Townsend. De prachtige hoes is gemaakt door Travis Smith, die al vaker de hoezen van Katatonia heeft ontworpen.

De muziek doet me vaak denken aan Opeth, A Perfect Circle, Anathema en Tiamat. Dit laatste is niet zo verwonderlijk daar Roger Öjersson van Tiamat afkomstig is en net op tijd de gelederen kwam versterken om de gitaarsolo’s op te nemen. Natuurlijk is het cliché, maar dit is toch wel het beste album van Katatonia. Het is rustig, sferisch, melancholisch; wat voor metaforen kan ik nog meer opnoemen die dit meesterwerk recht doen. En ook is het zo nu en dan stevig, luister maar eens naar ‘Serac’, daar zitten toch best wel een paar stevige momenten in. Ik kom superlatieven te kort voor dit album. Dit is met recht één van de beste metal/rock releases van dit jaar!

Zoals gezegd is “Fall of the Hearts” waarschijnlijk één van de beste albums die dit jaar uitkomen. Persoonlijk vind ik “Arktis” van Ihsahn nét iets beter, maar desalniettemin is dit een kneiter van een album. Live gaat dit ook een waar feest worden. Een aantal jaren geleden zag ik Katatonia op Graspop Metal Meeting en werd daar omvergeblazen door de schoonheid van de muziek. Met dit album doen ze dat nog eens dunnetjes over. Live zullen ze het ook een stuk makkelijker hebben dan Ihsahn, die alles met gast-muzikanten moet doen.

Score: 4.8 uit 5

1: Takeover
2: Serein