Review: Khemmis – Deceiver – Nuclear Blast Records – Release: 19-11-2021

Review: Khemmis – Deceiver – Nuclear Blast Records – Release: 19-11-2021.

Khemmis( vernoemd naar de oude Egyptische stad, nu genaamd Akhmim) is een Amerikaanse doom metal band uit Denver, Colorado en opgericht in 2012. Vanaf 2015 kwam de band elk anderhalf jaar met een studioplaat op de proppen. Gezien de laatste uit juni 2018 is werd het weer tijd voor een nieuwe, maar bracht de band eerst nog de EP “Doomed Heavy Metal” uit. Op deze EP staan zes nummers, met maar één nieuw nummer en dat is ‘Empty Throne’. Ook deze full length telt zes nummers met een totale tijdsduur van 42 minuten. Bassist Daniel Beiers heeft de band verlaten en is nog niet vervangen.

Khemmis is:
Zach Coleman – Drums
Phil Pendergast – Gitaar, zang
Ben Hutcherson – Gitaar, zang

Deceiver

‘Avernal’ gaat rustig van start met alleen akoestische gitaren. Daarna gaat het voortvarend uptempo verder. Te snel voor doom maar dat is dan ook maar van korte duur als het tempo inzakt. Er is halverwege veel ruimte voor samenspel van de gitaren. Die ruimte is er omdat alle nummers tussen de vijf en negen minuten klokken. Aan het einde krijgen we wat meer tempowisselingen en Phil’s klagende zang wordt bijgestaan door de wat zwaardere stem (growl) van Ben. Die staan beide ook lekker in de mix.

‘House of Cadmus’ is qua tempo wat eentoniger en over het geheel een stuk zwaarmoediger zoals goeie doom betaamt. ‘Living Pyre’ begint ook zo maar in de tweede helft, hoewel kort, krijgen we ook een passage onvervalste Swedish death inclusief grunts van Ben. Die grunts horen we ook weer terug in ‘Obsidian Crown’. Hoewel traag is dit nummer wat minder melancholisch.

‘Shroud of Lethe’ is het langste nummer met dik acht minuten. In het begin lijkt het een soort van ballad met vooral veel meerstemmige passages. Dit klinkt ook allemaal wat vrolijker met de vocalen van Phil die dit keer ook niet zo klagend klinken. Het nummer heeft ook meerdere gitaarsoli. Afsluiter ‘The Astral Roads’ begint akoestisch maar weet gelijk een zwaarmoedige sfeer neer te zetten, maar is over het geheel toch behoorlijk mid- tot uptempo.

De band weet een goeie combinatie van melancholisch en opgewekt neer te zetten waardoor het in samenwerking met de tempowisselingen allemaal goed te behappen is. In plaats van doom zou de naam van de vorige EP Doomed heavy metal een betere omschrijving zijn van de muziek.

Score: 4,2 uit 5

1. Avernal Gate
2. House of Cadmus