Review: Khemmis – Doomed Heavy Metal – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Khemmis – Doomed Heavy Metal – Nuclear Blast – Release: Out now.

Khemmis( vernoemd naar de oude Egyptische stad, nu genaamd Akhmim) is een Amerikaanse doommetal band uit Denver, Colorado en opgericht in 2012. Vanaf 2015 kwam de band elk anderhalf jaar met een studioplaat op de proppen. Gezien de laatste uit juni 2018 is wordt het weer tijd voor een nieuwe , maar brengt de band eerst nog deze EP uit. Op deze EP staan zes nummers , maar eigenlijk maar één nieuw nummer en dat is ‘Empty Throne’. Die begint gelijk lekker traag met een duidelijk zoemende en brommende basgitaar. Het tempo blijft laag en halverwege krijgen we nog een gitaarsolo zonder dat het tempo echt versneld. Phil’s wat klagende zang wordt zo af en toe bijgestaan door de wat zwaardere stem van Ben.

Verder staan er op deze EP twee covers, waarvan de eerste Dio’s ‘Rainbow in the Dark’ is. De band doet geen moeite om het origineel te benaderen, maar geeft er een eigen draai aan. Over het geheel een stuk trager zoals het een goeie doomband betaamt, maar ook met de nodige versnellingen na het refrein. De tweede is op het eerste gehoor wel een verrassende keuze. Dat is namelijk een cover van ‘A Conversation with Death’, een folk nummer zonder muziek uit 1974 van Lloyd Chandler. De band voegt daar uiteraard wel muziek aan toe en dan krijgt het nummer gelijk ook een ander gevoel mee. Als je de tekst leest snap je eigenlijk ook wel waarom een doomband dit covert.

De laatste drie nummers zijn allemaal live nummers van elk van de drie studio-albums. Het eerste is ‘Bloodletting’ van “Desolation” uit 2018. Live doet me dit , mede door de stoner invloeden, ook erg denken aan bands als Karma to Burn en Mastodon. ‘Three Gates’ van “Hunted” uit 2016 is een stuk agressiever en gaat meer richting de death en dat komt ook zeker door het grote aandeel ruige zang(grunts) van gitarist Ben. ‘The Bereaved’ van “Absolution” uit 2015 is wel zo’n beetje het Opus Magnum van Khemmis met een lengte van negen minuten. Het nummer heeft een lekker rustig begin met alleen gitaar, waarna de drums inzetten. Verder heeft het nummer veel tempowisselingen, zware riffs, emotionele (klaag)zang, maar ook veel geëxperimenteer en zelfs wat bombast.

Luisterend naar het enige nieuwe nummer op deze EP kunnen we niet echt zeggen welke kant het op gaat met de nieuwe plaat. Dat blijft dus vooral afwachten wat de band nog gaat releasen aan singles voordat de nieuwe telg verschijnt.