Review: Killer Be Killed – Reluctant Hero – Nuclear Blast – Release: 20-11-2020

Review: Killer Be Killed – Reluctant Hero – Nuclear Blast – Release: 20-11-2020.

Dat het oprichten van een groep met notoire namen uit de muziekwereld geen garantie is tot succes heeft het verleden al meer dan eens aangetoond. De metalscene heeft er sinds 2013 in ieder geval een nieuwe zogenaamde supergroep bij: Killer Be Killed. De band komt na het alom geprezen zelfgetiteld debuut uit 2014 nu met de opvolger “Reluctant Hero”. Dave Elitch (The Mars Volta, Antemasque) ) heeft wegens verplichtingen bij Antemasque de drumkruk afgestaan aan Converge drummer Ben Koller.

Killer Be Killed is:
Max Cavalera – Zang, gitaar
Troy Sanders – Zang, basgitaar
Greg Puciato – Zang , gitaar
Ben Koller – Drums

Reluctant Hero

De band heeft met de eerste plaat al bewezen goed verteerbare muziek te maken. Met opener ‘Deconstructing Self-Destruction’, die al is uitgebracht als single, trapt de band ook gelijk lekker furieus af. Vanaf de eerste noten pakt de muziek je gelijk bij je strot en laat je niet meer los. De zang is net als op het debuut ongeveer gelijk verdeeld over de drie zangers. Met meerstemmigheid heb je mij meestal al wel over de streep. Het nummer is verder een lekkere doorstamper.

‘Dream Gone Bad’ heeft in de eerste helft voornamelijk zang van Roy en Greg en in de tweede helft krijgt het nummer meer input van Max. De laatste halve minuut is dan weer voor Greg met zijn maniakale gekrijs. ‘Inner Calm From Outer Storms’ heeft een rustig begin met voornamelijk drums en Greg met zijn rustige cleane vocalen. Daarna stapt Troy in met zijn ruigere zang zoals hij die ook bezigt bij Mastodon, waarna er een passage volgt waar de beide stemmen samensmelten. Naar het einde toe wordt de muziek ook wat sneller en bij vlagen een tikje chaotisch. Onder andere door het afwisselende drumwerk en de wisseling van zang wordt het nergens saai.

Elk nummer heeft wel invloeden van andere subgenres binnen de metal. Zo heeft ‘Filthy Vagabond’ passages met een duidelijk hardcore vibe en doet het wat denken aan Pennywise, inclusief sing a long. ‘Comfort From Nothing’ heeft wel een duidelijke Max Cavalera invloed en doet het nummer bij vlagen wat aan Soulfly denken. Twee opvallende nummers zijn ‘Animus’, een kort nummer op hypersnelheid en afsluiter ‘Reluctant Hero’ die rustig begint met alleen gitaar en ingetogen zang van Greg. Na twee minuten komen de drums erbij terwijl de zang rustig blijft. De drums verdwijnen kort om daarna extra hard weer terug te komen in combinatie met ruiger gitaarwerk en de zang van Troy.

Dit tweede album van de band is er eentje die wel erg lekker weg luistert. Hoewel de muziek nooit heel erg uit de bocht vliegt wordt je op een of andere manier toch wel meegezogen en wordt het ook nergens saai, mede door de afwisseling in zang . Na een aantal luisterbeurten betrapte ik me zelf erop dat de stem van Troy me wat ging tegenstaan, omdat die bij vlagen wat zeurderig overkomt. Desalniettemin een prima tweede album van deze supergroep.

1. Deconstructing Self-Destruction
2. Dream Gone Bad
3. Left Of Center