Review: Killswitch Engage – Atonement – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Killswitch Engage – Atonement – Metal Blade Records – Release: Out now.

Na het vertrek van Howard Jones en de aankondiging van de komst van oud zanger Jesse Leach, had ik wat live opnames opgezocht op YouTube en was niet erg onder de indruk van de heer Leach zijn zangkwaliteiten en dan met name de cleane zangpartijen waren niet om over naar huis te schrijven. Een beetje sceptisch ging ik dan ook “Disarm The Descent” beluisteren. Dat sceptische was eigenlijk met het eerste nummer al wel verdwenen. Ook de vorige plaat “Incarnate”, hoewel over het geheel een stuk rustiger, was goed te behappen. Zeer benieuwd dus hoe de nieuwe telg klinkt.

Killswitch Engage is:
Adam Dutkiewicz – gitaar
Joel Stroetzel – gitaar
Mike D’Antonio – bas
Jesse Leach – zang
Justin Foley – drums

Atonement

Zanger Jess Leach heeft in 2018 een operatie aan de stembanden ondergaan en heeft met behulp van een zangleraar geleerd zijn stembanden opnieuw en goed te gebruiken en hij zingt naar eigen zeggen nu beter, zowel clean als ruig. Dat ruige was op de vorige plaat “Incarnate” tanende, maar die trend wordt op “Atonement” niet voortgezet. Integendeel, die ruige vocalen zijn in overvloed aanwezig, zoals opener ‘Unleashed’ al doet vermoeden.

Met het inzetten van de drums en gitaren hoor je ook gelijk dat je met Killswitch Engage te maken hebt. De typische KSE opbouw met ruige zang tot het refrein waarna deze clean wordt gezongen wordt wel wat losgelaten. Het tweede nummer ‘Signal of Fire’ is geheel ruig gezongen, wat ook wel past bij het voor KSE begrippen ruige nummer, en we horen een gastbijdrage van oud zanger Howard Jones. Clean zou ik ze moeiteloos uit elkaar weten te houden, maar dat is in dit nummer wel erg moeilijk. ‘Us Against The World’ is een nummer dat na een paar keer luisteren al snel blijft hangen. Op “Incarnate” had ik dat eigenlijk alleen met ‘Hate by Design’ wat een echte oorwurm is terwijl “Hate by Design” vol staat met dat soort nummers.

‘The Crownless King’ heeft een gastbijdrage van niemand minder dan Chuck Billy van Testament en die is een stuk meer aanwezig dan Howard Jones. De single ‘I Am Broken Too’ is een typisch KSE nummer dat al een tijdje uit is en die ook al snel in je kop blijft hangen. Het is ook gelijk het kortste nummer van de plaat met 2:39. De nummers klokken over het algemeen rond de drie minuten en dat is wel wat kort. Zit je net lekker in het nummer is het alweer voorbij. Met ‘As Sure As The Sun Will Rise’ en ‘Know Your Enemy’ en eigenlijk wel het gehele tweede gedeelte van het album, grijpt de band terug naar het verleden met ook weer wat ruimte voor de zang/screams van Adam D. Jesse laat horen dat hij ook in de ruige partijen behoorlijk kan variëren met zijn stem. Hoewel de bas goed in de mix staat, mis ik Mike zijn typische basloopjes wel in de nummers. Wel heeft de beste man creatief weer zijn uiterste best gedaan op de cover van het album met dit prachtige resultaat.

Over het geheel is dit een best wel hard en ruig album, maar zonder dat het melodische aspect verdwijnt. Gitarist en producer Adam Dutkiewicz heeft natuurlijk een groot aandeel in de goeie sound van het album. Hij weet als geen ander hoe hij het beste uit zijn medebandleden krijgt en weet dit ook strak vast te leggen. Jesse Leach voelt zich ook weer helemaal thuis in de band en dat is te merken. De nummers worden, zeker vocaal, met meer passie gebracht.

1. Unleashed
  2. The Signal Fire
  3. Us Against The World