Review: Killswitch Engage – Incarnate – Roadrunner Records – Release: Out Now

Review: Killswitch Engage – Incarnate – Roadrunner Records – Release: Out Now.

Na het vertrek van Howard Jones en de aankondiging van de komst van oud zanger Jesse Leach, had ik wat live opnames opgezocht op YouTube en was niet erg onder de indruk van de heer Leach zijn zangkwaliteiten en dan met name de cleane zangpartijen waren niet om over naar huis te schrijven.. Een beetje sceptisch ging ik dan ook hun vorige plaat “Disarm The Descent” beluisteren. Dat sceptische was eigenlijk met het eerste nummer al wel verdwenen. Zeer benieuwd dus hoe de opvolger “Incarnate” klinkt.

Killswitch Engage is:
Adam Dutkiewicz – gitaar
Joel Stroetzel – gitaar
Mike D’Antonio – bas
Jesse Leach – zang
Justin Foley – drums

Incarnate
Killswitch EngageZo heftig als “Disarm the Decent” begint met ‘The Hell in Me’, zo rustig begint “Incarnate” met ‘Alone I Stand’. Met het inzetten van de drums en gitaren hoor je ook gelijk dat je met Killswitch Engage te maken hebt. Het nummer heeft ook de typische KSE opbouw met ruige zang tot het refrein waarna deze clean wordt gezongen. ‘Hate By Design’ begint met een stevige grunt en stevig drumwerk. Het nummer is verder behoorlijk melodieus met aan het eind nog een prettige, niet overdreven gitaarsolo.

‘Cut Me Loose’ is het eerste rustpuntje op het album. Halverwege wordt er nog even een versnelling geplaatst, maar dat is van korte duur. ‘Strength Of The Mind’ was de eerste teaser van het nieuwe album, maar is zeker geen uitschieter. Bij ‘Just Let Go’ valt me op de dat de tweede gitaar soms wel wat zacht in de mix staat. Misschien wel bewust zodat die malloot(Adam) weer gekkigheid uit kan halen op het podium!?

‘Embrace the Journey… Upraised’ is het langste nummer van de 15 nummers tellende plaat. Waar de rest zo rond de drie minuten klokt zit deze op ruim vijf minuten. Bassist Mike luidt het nummer in met zijn herkenbare basgeluid. Het nummer heeft regelmatig tempowisselingen en Jesse laat horen dat hij ook in de ruige partijen behoorlijk kan variëren met zijn stem.

‘Quiet Distress’ is weer een rustpuntje en biedt veel ruimte voor Jesse’s cleane zang, iets wat over het gehele album ook wat meer aanwezig is dan op “Disarm The Descent”. ‘The Great Deceit’ is een nummer dat na een paar keer luisteren al snel blijft hangen. Waar ik dat op het vorige album met de meeste nummers al snel had, is dat dit keer anders. De nummers zijn over het algemeen een stuk melodieuzer, maar ook een stuk minder catchy dan op de voorganger.

Gitarist en producer Adam Dutkiewicz heeft natuurlijk ook een groot aandeel in de goeie sound van het album. Hij weet als geen ander hoe hij het beste uit zijn medebandleden krijgt en weet dit ook strak vast te leggen. Jesse Leach voelt zich ook weer helemaal thuis in de band en dat is te merken. De nummers worden, zeker vocaal, met meer passie gebracht. Het album is mijns inziens ook een groeier: pas na een paar keer luisteren beginnen de nummers echt goed op je in te werken.

1. Alone I Stand
2. Hate by Design
3. Cut Me Loose