Review: King Diamond – Songs For The Dead – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: King Diamond – Songs For The Dead – Metal Blade Records – Release: Out now.

De metalwereld heeft echte iconen. Denk dan Ozzy Osbourne, Lemmy, Alice Cooper en dergelijken; allemaal van de al wat oudere generatie of zelfs al niet meer onder ons. In de wat jongere club, maar inmiddels ook al van middelbare leeftijd, zijn er ook iconen, zoals King Diamond. Die maakte ooit furore met Mercyful Fate en later met zijn eigen band. Met zijn vaste gitarist Andy LaRoque maakte hij albums die grote indruk maakten. Niet alleen muzikaal, maar ook omdat het begrip ‘conceptalbum’ tot kunst werd verheven. Het enige wat in de lange carrière van King Diamond nog ontbrak was een live registratie. Tot nu dan.

King Diamond is:
King Diamond – Zang
Andy LaRocque – Gitaar
Mike Wead – Gitaar
Pontus Egberg – Bas
Matt Thompson – Drums

Songs For The Dead
Na zijn noodgedwongen pauze (in verband met rug- en hartklachten) pakte hij de draad weer op en kwam sterker dan ooit terug. Met een goede band (waaronder zijn vrouw Livia Zita als vocale ondersteuning), een imposant podium en vermakelijke stage act als basis weet King zelf boven zijn oude zelf uit te stijgen en zingt hij werkelijk geweldig op dit live document. Maar liefst twee shows zijn vastgelegd, waaronder het optreden op Graspop, waar ondergetekende ook bij was.

De live-show is gecentreerd op het album Abigail uit 1987 en die behoort tot een van zijn allerbeste platen. Door de show heen worden ook andere nummers gespeeld, zoals de openingssong ‘Welcome Home’ van het net zo indrukwekkende album “Them (ja, die met grandma). Uiteraard ook wat Mercyful Fate werk, zo mag een ‘Come To The Sabbath’ nooit ontbreken. Maar waar ik destijds ook het nummer ‘Evil’ verwachtte werd dat verrassend het titelnummer van het eerste album “Melissa”. Ook mooi maar er zijn nog wel meer nummers die ik graag zou willen horen, keus genoeg. Dat geldt overigens ook voor Kings’ eigen materiaal, de man (met zijn band) heeft toch best wel veel goede albums op zijn palmares.

Zoals reeds vermeld is de band zeer goed, deze line up is solide en de sterkste ooit. Drummer Matt Thompson kan alle nummers aan en het gitaartandem LaRoque/Wead wervelt de ene na de andere solo het fanatieke publiek in. De nummers worden energiek gespeeld en King Diamond zelf kan zijn theatrale act prima vertolken, ondersteund door een kundige actrice/danseres. Ik was in 2017 op Fortarock waar de band ook optrad en ervaarde daar de beste King Diamond live ervaring ooit. Deze live registratie houdt die herinnering levend, ook zijn het dan Songs For The Dead.

Score: 5 uit 5

1. Out From The Asylum
2. Welcome Home