Review: Kommando – Distroyer/Iron Goat Triumph – Against PR/Eigen beheer – Release: Out Now

Review: Kommando – Distroyer/Iron Goat Triumph – Against PR/Eigen beheer – Release: Out Now.

Hier heb ik het debuut van Kommando voor me liggen. Kommando is een Duitse band die opgericht is in 2014. Het is allemaal lekker obscuur, want echt veel informatie willen ze zelf niet geven. In de bijgevoegde informatie die wij als Livereviewer hebben gekregen staat dat ze punk/black metal spelen en dat ze onder contract staan bij Against PR. Na een luisterbeurt kom ik zelf tot de conclusie dat ze eerder een soort van crust/death metal spelen, de zang lijkt nogal op die van LG Petrov van Entombed. Dat ze de black metal hoek in worden gedreven kan komen doordat er (ex-)leden van Endstille en Dysangelium in Kommando spelen. Hierdoor blijkt dus ook dat het een Duitse band is. En op sociale media, die ze zelf zo summier mogelijk houden, kom ik tot de conclusie dat het album in eigen beheer uitgebracht is.

Kommando is:
Pissmark – Basgitaar
Smellhammer – Drums
Jürgen – Gitaar
Eisenhaver – Gitaar en achtergrondzang
Xtrmst – Zang

Distroyer /Iron Goat Triumph
KommandoZoals gezegd is dit het debuut van Kommando. Eerder bracht men een demo en een single uit, maar dit is dus hun debuut full length. Nou ja, full length, met ongeveer 21 minuten zou ik zelf eerder spreken van een EP, maar deze 21 minuten worden opgevuld door negen nummers. Dus qua hoeveelheid nummers is de term full length gerechtvaardigd. Het langste nummer duurt net drie minuten en het kortste nummer nog geen anderhalve minuut. Crustcore it is!

Men probeert ook zo true, sorry, zo trve mogelijk te zijn middels titels als ‘Vntitled’ en ‘Crvsh Them To Death’. Ik vind het wel wat hebben, maar tegelijkertijd is het ook wel een beetje lachwekkend. Maar laten we het over de muziek hebben. Deze muziek is best wel tof. De black metal die bij onze informatie zat, hoor ik nauwelijks terug, de achtergrondzang is een beetje gekrijs en de teksten zijn anarchistisch, maar om dan te spreken van punk/black metal?

Nummers als ‘Bitching Hour’ en het afsluitende ‘Alle Gegen Alle’ slaan is als een bom. Het hele album is energiek en ik kan me ook wel begrijpen dat het album niet zo lang duurt. Het raast van begin tot einde op hoge snelheid voorbij, af en toe het gaspedaal iets loslaten, zoals op ‘Vntitled’ zorgt voor de nodige dynamiek in het geheel. Dit is ook typisch zo’n band die je live wil aanschouwen.

Kommando heeft met “Distroyer/Iron Goat Triumph” een lekker pakkend en agressief album uitgebracht. Een beetje kort, maar zeer explosief! Lekkere recht toe, recht aan ragmetal met een flinke punk/crust dip en een saus van Zweedse death metal eroverheen.

Score: 3.8 uit 5

1: Machinegvn Pvnk
2: Vntitled