Review: Kontinuum – No Need to Reason – Season of Mist – Release: Out now

Review: Kontinuum – No Need to Reason – Season of Mist – Release: Out now.

Kontinuum is een IJslandse band die in 2010 is opgericht en Post-black metal maakt. Voor die tijd was de band jarenlang bekend als death-doom metal band Pornea, die echter nooit verder is gekomen dan het uitbrengen van een demo.

Kontinuum is:
Birgir Thorgeirsson– Zang, Gitaar
Ingi Þór Pálsson – Gitaar
Thorlakur Thor Gudmundsson – Gitaar
Engilbert “Berti” Hauksson – Bas
Kristján Einar “Skog” Guðmundsson – Drums

Long Night’s Journey Into Day
Kontinuum is op deze plaat vrij atmosferisch, aangezet met hier en daar een riff. Muzikaal heeft het veel weg van de middenperiode van Katatonia, maar dan rustiger. De zanger heeft een prachtige stem die ook weer aan Katatonia doet denken, met hier en daar een diepe gotische klank en uncleane vocals die echter nooit echt zware grunts worden. Ondanks de vergelijking met Katatonia beeft de band een eigen sound houden. Door het hele album blijft de muziek verdrietig, maar ook warm en organisch.

Songs als ‘Shivers’ en ‘Lifelust’ spelen met evoluerende dynamiek en laten je qua gevoel een verhaal van melancholie en ingehouden woede beleven, terwijl vreemd genoeg juist de drums je er aan herinneren dat deze muziek in metal is geboren. ‘Warm Blood’ is wat vlotter en gotischer met ook wat diepere zang, wat nodig is om de algehele sfeer van het album wat te variëren. Daarna gaat het album verder waar het gebleven is, met (vrij rustig) zwelgen in verdriet, met hier en daar wat rauwe zang en distortion. Het zijn echter wel allemaal goede songs waar je je in kunt verliezen als je je overgeeft aan de sfeer. Als ‘Low Road’ aan de beurt is, schroeft Kontinuum de doom sfeer op en worden langzamerhand ook de progressieve ritmes, die al her en der in de muziek verstopt zitten, wat meer naar de voorgrond gebracht.

Zoals ook met ‘Warm Blood’, is ‘Erotica’ een dansbare gothic knaller die slaagt op het juiste moment de algehele sfeer wat te breken. Wat mij betreft zou het zelfs kunnen werken als Bond theme. ‘Stargaze’ is de song waarbij de agressie het meest aan de oppervlakte komt, wat de band vaker zou mogen doen, aangezien dit het hoogtepunt van het album is. De één na laatste song echter, keert weer terug naar de sfeer van de rest van het album. Daar is op zich niets mis mee, het is heerlijke luistermuziek met hier en daar een scherper randje. Ik hoor echter dat Kontinuum meer zou kunnen geven. Dat doen ze nog wel met ‘Black Feather’, de song waar de band het meest met de dynamiek durft te spelen. Alle elementen voor een fantastisch album zijn aanwezig, maar de band boort ze echter nog niet voldoende aan, zodat dit album me naar meer doet verlangen.

Een album met van het begin tot het eind een heerlijke sfeer, goede opbouw en een fantastische zanger. Toch komt het niet iets te kort om een echt fantastisch album te zijn: een paar memorabele riffs of hooks of een keer echt de remmen loslaten.

Score: 3.75 uit 5

01. Shivers
02. Lifelust