Review: Kreator – Gods of Violence – Nuclear Blast – Release: 27-01-2017

Review: Kreator – Gods of Violence – Nuclear Blast – Release: 27-01-2017.

Kreator behoeft net als Sepultura, van wie ik pas nog een review schreef, weinig introductie. Opgericht in 1982 draait de band al ruim drie decennia mee. In het begin was de muziek door Venom geïnspireerde speed metal, maar ging de koers al rap richting de thrash metal. In de jaren 90 werd een uitstapje gedaan richting de industrial en gothic metal, maar de thrash metal, die nooit helemaal weg is geweest, ligt de band toch het beste. Vergelijkbaar met landgenoten Sodom en Destruction, maar qua muziek veel complexer, is de band, net als het voorgenoemde Sepultura, ook al weer toe aan hun veertiende langspeler.

Kreator is:
Miland “Mille” Petrozza – Zang, gitaar
Jürgen “Ventor” Reil – Drums
Christian “Speesy” Giesler – Bas
Sami Yli-Sirniö – Gitaar

Gods of Violence
KreatorHoewel Kreator een grote band is in het genre, is de band na “Pleasure to Kill” behoorlijk ontsnapt aan mijn aandacht. Pas bij het meesterwerkje “Phantom Antchrist” was die aandacht weer terug. Die laatste is al weer van 2012. Ondertussen kwam de band met het compilatiealbum “Love Us Or Hate Us – The Very Best Of The Noise Years 1985-1992” en de liveplaat “Dying Alive” om de fans zoet te houden.

“Gods of Violence” begint met het filmische intro ’Apocalypticon’, dat zo maar de nieuwe opkomstmuziek voor de liveshows zou kunnen worden. Wat we horen is een militant soort marstempo van de drums waarna de gitaar invalt met op de achtergrond opera-achtige vrouwenstemmen. Fleshgod Apocalypse leden Francesco Paoli and Francesco Ferrini schijnen grotendeels verantwoordelijk te zijn voor dit intro en hebben ook meegewerkt aan andere nummers op dit album.

‘World War Now’ tapt ongeveer uit hetzelfde vaatje als de nummers op het vorige album. Typische uptempo thrash zoals we dat kennen van de meesters van de Teutonische thrash. Na een kort melodieus stuk gaat het tempo er weer in, startend met een gitaarsolo. Op één of andere manier hoor je bij het begin van ‘Satan is Real’ al dat dit een meezinger wordt en niets is minder waar. Het refrein leent zich hier uitstekend voor. Leuk voor de liveshows, maar op de plaat mogen ze dit van mij achterwege laten.

‘Totalitarian Terror’ daarna is dan weer lekker snel. Halverwege wisselen Mille en Sami elkaar af in de solo. Waar menig band een nummer vol probeert te zingen valt hier af en toe de zang stil om de riffs wat extra te benadrukken. ‘Gods of Violence’ heeft een rustig intro, waarin de harp wordt bespeeld door de 12-jarige Tekla-Li Wadensten. Het refrein is wederom een meezinger met de woorden ”We Shall Kill”.
‘Army of Storms’ begint mid tempo, maar verzandt al ras in snelle riffs die op een plaat van Slayer niet zouden hebben misstaan. ‘Side by Side’ valt in diezelfde categorie met ook wat folk metal invloeden.

Op ‘Hail to the Hordes’ horen we een gastbijdrage van Boris Pfeiffer (In Extremo) in de vorm van een doedelzakintro. Het nummer houdt verder het midden tussen folk, power en thrash metal. ‘Lion With Eagle Wings’ heeft een ietwat vreemd begin met iets wat lijkt op een xylofoon met daaroverheen Mille die het nummer opbouwt van pratend naar screams, waarna het eigenlijke nummer begint.

‘Fallen Brother’ is midtempo met halverwege een gedicht van de Zwitserse zanger Dagobert, een soort van wederdienst, nadat Mille op de plaat van Dagobert een bijdrage heeft geleverd. ‘Death Becomes My Light’ heeft een zeer rustig begin met akoestische gitaar en Mille met een gesproken stuk tekst. Verder zitten in het nummer de nodige tempowisselingen en rustige en snelle gitaarsolo’s. Het nummer is met 7:27 ook het langste nummer op het album.

Ik zou dit album niet meteen in de dezelfde categorie als “The Phantom Antichrist” willen drukken. Sommige nummers zouden zeker op die plaat niet hebben misstaan. Dit album heeft wel meer invloeden van andere stromen binnen de metal en bij vlagen meer melodie en diversiteit in de nummers.

01. Apocalypticon
02. World War Now
03. Satan Is Real