Review: L.A. Guns – Live in Milan – Frontiers Music – Release: Out now

Review: L.A. Guns – Live in Milan – Frontiers Music – Release: Out now.

Iedereen kent Guns N’ Roses die in 1987 de wereld verstomd lieten staan met hun sleaze metal debuut “Appetite For Destruction”. Maar L.A. Guns bracht een jaartje later hun debuut uit dat door de sleazefans geliefd werd door het smeriger geluid. Drie geweldige albums volgden en daarna had de band last van wisselende line-up en wat consistente releases. Maar iedereen schreeuwde voor een reünie van zanger Phil Lewis en gitarist Tracci Guns. Die smeekbede werd gehoord en vorig jaar bracht de band met “Missing in Action” een knallende comeback plaat uit! Dat de band bij Frontiers records was getekend bleek achteraf gezien een gouden zet. The Guns gaven voor de release van dat album vorig jaar een geweldig concert in Milaan op het labelfestival en dit werd professioneel opgenomen en verscheen nu op CD en DVD. Ik kreeg een stream van de DVD om te reviewen.

L.A. Guns is:
Tracii Guns – gitaar
Philip Lewis – zang
Michael Grant – gitaar
Shane Fitzgibbon – drum
Johnny Mertin – bas

Live in Milan
Wat een vet geluid bezit deze opname. Een dikke pluim voor Frontiers manusje-van-alles Allessandro Del Vecchio voor deze voortreffelijke weergave van het geluid. Vooral het gitaargeluid komt perfect tot uiting. Opener ‘No Mercy’ knalt werkelijk uit je boxen. De nadruk ligt op hun eerste drie albums! Dit is sleaze op zijn best. Luide scheurende gitaren vermengd met een vette bas, dreunende drum en rauwe zang. De samenzang zorgt voor een beetje tegengewicht bij deze agressie! De video bezorgt je een aangename kijkervaring. Mooie belichting en de camerawissels lopen mooi in elkaar over. Close-ups worden afgewisseld met breedhoek beelden. Tracci Guns steelt de show met zijn gitaarsolo met de vioolstrijkstok (bow solo). Dit was een wervelend feestje en ondergetekende was erbij. De band blies me gewoon omver.

Tracci Guns en Philip Lewis zijn de grote trekpleisters van de band, maar tweede gitarist Michael Grant eist door zijn specifiek voorkomen de nodige aandacht op. De twinsolo van Michael en Tracii tijdens ‘Over The Edge’ zorgt voor een kippenvelmoment. De DVD bevat het geweldige ‘The Bitch Is Back’ als bonus ten opzichte van de CD versie. Naast de hits ‘Seks Action’, ‘No Mercy’, ‘Malria’ en ‘Rip and Tear’ staat er met ‘Don’t Look At Me That Way’ een juweeltje op van hun latere periode. Tijdens het instrumentale ‘Jelly Jam’ verbaast Tracii ons met zijn wondermooie, gevoelig gitaarspel! De ballade ‘The Ballad of Jayne’ vormt de ideale aanloop voor de verwoestende afsluiter ‘Rip and Tear’

L.A. Guns is bij elke sleazefan bekend, maar de reünie van Tracii en Philip zal voor velen een geschenk uit de hemel geweest zijn. De band verwierf een sterke live-reputatie door de jaren en bewijzen op dit werk dat ze de koningen van de sleaze zijn. Dit was één groot feest vol wervelende actie. Iedereen die er niet kon bij zijn, moet deze release aanschaffen en bij voorkeur de deluxe versie met DVD. Gimme some Sex action, baby!!!!

1. No Mercy
2. Electric Gypsy
3. Killing Machine