Review: L.R.S. – DOWN TO THE CORE – FRONTIERS RECORDS – OUT NOW

L.R.S.  – DOWN TO THE CORE – FRONTIERS RECORDS – OUT NOW

Dit project is eigenlijk gestart om de geweldige stem van La Verdi opnieuw te introduceren bij het publiek. De zanger deed vele ogen openen door zijn prestatie op het fabuleuze debuutalbum van 21 Guns in 1992. Maar het project veranderde in een powerband trio door het aantrekken van gitarist Josh Ramos en drummer Michael Shotton. Een paar vrienden van de Frontiers stal werden er bij gehaald om het geheel in te blikken onder de productionele leiding van Alessandro Del Vecchio. Het resultaat is te horen op “Down To The Core”.

L.R.S. is:

Tommy La Verdi – zang
Josh Ramos – gitaar
Michael Shotton – drum en achtergrondzang

Met

Alessandro De Vecchio – toetsen, hammond orgel, achtergrondzang
Nicola Mazzucconi – bas
Anna Portalupi – bas
Jamie Browne – bas

DOWN TO THE CORE
lrs-downtothecore-cover2014Dit nieuwe project dat Frontiers baas Serafino Perugino op de kaart heeft gezet, zal voor fans van The Storm en Journey een waar geschenk zijn. Je kunt niet ontkennen dat zanger Tommy La Verdi’s stemgeluid veel raakpunten vertoont met zowel Steve Perry als Kevin Chalfant! We krijgen hier dus een grote portie uiterst catchy AOR op ons bord. Het album werd geproduceerd door duizendpoot De Vecchio en dan weet je dat het geluid goed zit. Maar Alessandro verzorgt ook de toetsen op dit album! Als hij zijn typische pianoklanken laat horen tijdens de single “Livin 4 a Dream” toveren deze automatisch een brede glimlach op mijn gelaat! De lekker in het gehoor liggende AOR bevat mooi verzorgd gitaarwerk van Ramos en krijgt een sterke ondersteuning van de toetsen. De flitsende solo’s van Ramos zorgen keer op keer voor een injectie van snelheid en melodie. De subtiele achtergrondzang verhoogt de aanstekelijkheidsfactor nog en zal de liefhebbers van deze vorm van AOR zeker en vast plezieren! Het eerder tragere “I Can Take You There” is hier een mooi voorbeeld van. Dat Del Vecchio een voorliefde heeft voor old school toetsen van vele Scandinavische bands wordt duidelijk bij de start van het vlottere “Never Surrender”. Door het gebruik van de piano en de akoestische gitaar wordt ook een link met TOTO duidelijk, zelfs de zang doet aan Joseph Williams (te horen op de albums: “Fahrenheit” en “The Seventh One”) denken! “Shadow of a Man” zorgt voor wat afwisseling door gebruik van de piano in combinatie met het hammond orgel. Ook “Universal Cry” wijkt wat af van het traditionele AOR pad door onder meer een meer experimenteel geluid te laten horen! La Verdi zet hier trouwens een super gevoelige zang neer! Na de typische ballade “To Be Your Man” komt het titelnummer feller aanzetten. Zelfs de zang klinkt minder gepolijst en leg je oor ook eens te luister naar de bas op deze track! “I Will Find My Way” is de volgende ballade met verrassende soundscapes van Del Vecchio en een eerder bluesy gitaargeluid. De solo is hier een bewijs van het kunnen van Ramos! Het album besluit met het uptempo rockende “Waiting for Love” en de pianoballade “Not One Way To Give”. Opnieuw zorgt Ramos voor een super gevoelige gitaar! Maar het is toch vooral La Verdi die met de hoofdprijs gaat lopen door zijn geweldige strot.

Serafino is er opnieuw in geslaagd een geweldig project uit de grond te stampen! De man bezit een ware neus voor dergelijke dingen! Voor de fans van het AOR genre is deze release verplichte aanschaf, vooral als The Storm en Journey bij je favorieten behoren. Voor de wat hardere metalheads zal dit wellicht iets te licht uitvallen, maar misschien dat je dit net eens moet beluisteren en misschien wordt je wel geïnfecteerd door het melodieuze rock virus!

Track list:

1.      Our Love to Stay
2.      Livin 4 a Dream