Review: Lamb of God – Lamb of God – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Lamb of God – Lamb of God – Nuclear Blast – Release: Out now.

De basis van Lamb of God werd in 1990 gelegd door Mark Morton, Chris Adler en John Campbell. Deze drie vrienden richtten toen hun eigen band op, genaamd Burn The Priest.
Toen zij afgestudeerd waren, verhuisde Morton naar Chicago, waardoor hij niet langer aan de band kon deelnemen. Abe Spear werd aangetrokken als gitarist maar er moest echter ook een nieuwe zanger worden aangetrokken. Die was snel gevonden in de persoon van Spear’s goede vriend Randy Blythe, en daarmee was Burn The Priest weer compleet. Halverwege 1998 namen zij hun eerste album op, dat eveneens “Burn The Priest” heette. Morton keerde later terug in de band en na het vertrek van Spear werd diens plaats ingenomen door Adler’s broer Willie. In deze bezetting veranderden de bandleden begin 1999 de naam van de groep in Lamb of God. Inmiddels is de band toe aan hun achtste zelf getitelde langspeler. Niet helemaal meer in dezelfde samenstelling omdat Chris Adler de plaats op de drumkruk heeft afgestaan aan Art Cruz.

Lamb of God is:
Randy Blythe – zang
Willie Adler – gitaar
Mark Morton – gitaar
John Campbell – bas
Art Cruz – drums

Lamb of God

‘Memento Mori’ die al eerder is uitgebracht als single heeft een mysterieus begin, maar de rest van het nummer is wel typisch LoG. ‘Checkmate’ is eveneens al uitgebracht als single en is wat meer mid tempo maar eigenlijk ook niks nieuws onder de zon. De band kiest er voor om op het merendeel van de nummers het tempo te drukken en zo ook op ‘Gears’ . ‘Reality Bath’ begint met een basloopje en een stuk spoken word van Randy en is naast de nodige tempowisselingen een stuk rustiger dan wat we van de band gewend zijn. ‘New Colossal Hate’ is wat meer uptempo en na een paar seconden al duidelijk te herkennen als LoG.

Het album heeft net als het vorige album ook weer een aantal gastbijdragen op zang. Op ‘Poison Dream’ draagt Jamey Jasta van Hatebreed zijn steentje bij. In het begin nog wat op de achtergrond maar na circa drie minuten mag hij nog een stuk solo doen. ‘Routes’ heeft een bijdrage van Chuck Billy van Testament, die voornamelijk op de achtergrond acteert. Dit nummer is het eerste dat ook echt up tempo is met een sterke thrashinvloed. ‘Bloodshot Eyes’ is muzikaal een redelijk voorspelbaar nummer. Met de zang daarentegen wordt behoorlijk geëxperimenteerd. Naast Randy zijn normale screams horen we ook cleane zang en iets wat daar tussen in zit. Afsluiter ‘On The Hook’ gaat lekker uptempo van start en wisselt daarna regelmatig tussen mid en uptempo. Drummer Art Cruz heeft zijn sporen al ruim verdiend in de metalscene, maar Chris drukte mijns inziens toch iets meer een stempel op de muziek, iets wat je van een nieuwkomer uiteraard nog niet kunt verwachten.

Na ‘Resolution’ uit 2012 die door de media wel lovend ontvangen werd maar bij yours truly niet is blijven hangen, kwam Lamb of God met “VII:Sturm und Drang”, een krachtig album met daarop een aantal verrassende nummers. Die verrassing is hier nauwelijks aanwezig en speelt de band mijns inziens redelijk op safe. Na een periode van vijf jaar tussen de albums had ik toch wat meer van de band verwacht. Slecht is het zeker niet , maar de wow-factor is voor mij niet aanwezig.

Score: 3,75 uit 5

1. Memento Mori
  2. Checkmate