Review: Legion of the Damned – Slaves of the Shadow Realm – Napalm Records – Release: 04-01-2019

Review: Legion of the Damned – Slaves of the Shadow Realm – Napalm Records – Release: 04-01-2019.

Legion of the Damned is een death/thrash metalband uit Venlo en opgericht in 2006. Daarvoor was de band beter bekend onder de naam Occult en die had al een soort van cultstatus. De band is altijd trouw gebleven aan hun eigen stijl en doet het vooral in het buitenland erg goed. Dit is inmiddels de zevende langspeler onder de naam Legion of the Damned.

LOTD is:
Maurice Swinkels – vocalen
Twan van Geel – gitaar
Harold Gielen – bas
Erik Fleuren – drums

Slaves of the Shadow Realm
Legion of the DamnedMet ‘Widows Breed’ trapt dit album gelijk al lekker fel af. ‘Nocturnal Commander’ en ‘Charnel Confession’ zijn echte doorstampers en na deze drie nummers is gelijk duidelijk dat dit het meest agressieve album is sinds het debuut “Malevolent Rapture”. ‘Slaves of the Southern Cross’ daarna neemt, na een nog wel snel begin, iets gas terug en is de eerste helft van het nummer meer mid tempo met een lekkere groove. Het tempo wordt in de tweede helft bijna ongemerkt opgeschroefd en krijgen we aan het eind nog een korte gitaarsolo, iets waar de band nooit scheutig mee is. Maar beter zo dan in elk nummer een solo, waar sommige bands een patent op hebben en die vaak niks toevoegen aan een nummer. De zang van Maurice is zoals altijd lekker ruig met een duister randje en neigt net als de muziek naar de death metal, maar is ook zeker lekker verstaanbaar.

‘Shadow Realm of the Demonic Mind’ is opvallend door zijn piano-intro, waarna de gitaar ons langzaam leidt naar het eigenlijke nummer. Halverwege wordt het nummer wat meer mid tempo met een galopperende riff. ‘Palace of Sin’ komt soms wat chaotisch over doordat drums en leadgitaar elkaar niet helemaal lijken te volgen. ‘Priest Hunt’ heeft een filmisch intro en is net iets minder snel dan de rest van de nummers.

Voor de rest is het gewoon lekker doorstampen met wel wat meer melodieuze aspecten in de nummers, iets dat op “Ravenous Plague” al werd ingezet. Afgesloten wordt er met ‘Dark Coronation’, een nummer dat Legion of the Damned van dit moment wel goed samenvat: een goeie balans tussen snelheid, duisterheid, melodie en agressie. De laatste minuut van het nummer is een door de drums gedomineerde filmisch outro.

Legion of the Damned is nooit echt vernieuwend geweest en blijft ook met dit album trouw aan hun stijl. Wel gooit de band er wat meer melodie in, maar blijft het geheel snel en agressief. Fans van de band kunnen deze plaat blindelings aanschaffen.

1.The Widows Breed
2. Nocturnal Commando
3. Charnel Confession