Review: Life of Agony – A Place Where There’s No More Pain – Napalm Records – Release: 28-04-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Life of Agony  – A Place Where There’s No More Pain – Napalm Records – Release: 28-04-2017.

1993 was het jaar dat “River Runs Red“ uitkwam. Een album dat ik nog steeds probleemloos kan opzetten zonder dat het gaat vervelen. Begin jaren negentig kwam de NY hardcorescene natuurlijk behoorlijk opzetten en deze plaat sprong er wel duidelijk uit. Met name door de scherpe riffs en heerlijke groovende tempo’s. De band is in de tussentijd als een rollercoaster door het leven geslingerd met de nodige ups en downs en was de band aan het jojo’en tussen wel of niet stoppen. In 2012 werd er nog gezegd dat ze nooit meer een album zouden maken onder de naam Life of Agony, maar zie hier de nieuwe telg, “A Place Where There’s No More Pain”.

Life of Agony is:
Mina Caputo – Zang
Joey Z – Gitaar
Alan Robert –  Bas
Sal Abruscato – Drums

A Place Where There’s No More Pain
Life of AgonyNa “Ugly” ben ik eigenlijk afgehaakt en ik was dus zeer benieuwd of de huidige muziek mij nog wel kon bekoren. ‘Meet My Maker’ begint met een catchy riff die al snel in je kop blijft hangen. Opvallend natuurlijk is Caputo’s stem die van een baritonstem vroeger na een meer conventionele rocksound gaat nu.

Qua emotie is er in de songs niet veel veranderd, je hoeft maar naar de songtitels te kijken om te zien dat het nog steeds emotioneel beladen songs zijn. En dat stralen de nummers ook duidelijk uit. ‘Right This Wrong’ is daar een goed voorbeeld van: midtempo met vocalen die soms door merg en been gaan. In diezelfde categorie kun je de single ‘A Place Where There’s No More Pain’ plaatsen. Qua zang dan want de muziek is wat meer up tempo.

‘Dead Speak Kindly’ doet me bij vlagen wat denken aan Alice in Chains in hun goeie tijd. ‘A New Low’ wisselt tussen rustig naar heerlijk uptempo en in die snellere passages komt het oude Life of Agony wel weer een beetje terug. ‘World Gone Mad’ en ‘Bag of Bones’ zijn eveneens lekker snel. Dat laatste nummer heeft vocalen die je soms echt kippenvel bezorgen en dan in de goeie zin van het woord.

‘Little Spots of You’ begint met piano en Mina’s vocalen zijn iets wat tussen gesproken en gezongen in zit. De laatste minuut hoor je alleen maar een beat op de achtergrond die langzaamaan wegebt.

Een vergelijk trekken met “River Runs Red” 24 jaar na dato kan natuurlijk niet. De band en met name Mina heeft het nodige voor de kiezen gehad en dat heeft zo zijn weerslag op de muziek. Bij een eerste keer luisteren was ik nog niet zo overtuigd of me dit wel zou bekoren, maar naarmate het album vordert worden de nummers wat sneller en pakt het me toch wel weer.

1. Meet My Maker
2. Right This Wrong
3. A Place Where There’s No More Pain