Review: Light The Torch – Revival – Nuclear Blast – Release: 30-03-2018

Review: Light The Torch – Revival – Nuclear Blast – Release: 30-03-2018.

Light The Torch, voorheen Devil You Know, is een zogenaamde supergroep, gevormd in 2012 door gitarist Francesco Artusato (All Shall Perish, The Francesco Artusato Project) en drummer John Sankey (Devolved, Fear Factory, Divine Heresy). Zanger Howard Jones voegde zich later in 2012 bij de band, nadat hij eerder dat jaar Killswitch Engage had verlaten wegens zijn diabetes type 2, dat erger werd door een druk tourschema. In 2013 werden Ryan Wombacher (Bleeding Through) en Roy Lev-Ari aangetrokken waarna de opnamen voor het debuutalbum “The Beauty of Destruction” begonnen. Roy Lev-Ari heeft daarna de band verlaten en de band is sindsdien een viermanformatie. Eind 2015 kwam het tweede album “They Bleed Red”. Sindsdien heeft drummer Mike Sciulara, die ook nog bij Extinction A.D. speelt, de drumkruk overgenomen en is “Revival” het derde studio album en het eerste onder de nieuwe naam.

Light The Torch is:
Howard Jones – Zang
Francesco Artusato – Gitaar
Mike “Scuzz” Sciulara – Drums
Ryan Wombacher – Bas

Revival
RevivalHoewel ik normaal een zanger moeilijk los kan zien van een band had ik daar bij het vorige album als Devil You Know niet zo’n probleem mee. Howard wisselde net als bij Killswitch Engage zijn angry sceams af met zijn soulvolle zangstem, maar allebei net weer iets anders, waardoor je in combinatie met de muziek toch een heel ander geluid kreeg. Na de naamswijziging kondigde de band aan het muzikaal over een andere boeg te gooien. Nu is die verandering niet erg drastisch te noemen. De muziek is nog steeds een combi van heavy metal, metalcore en melodische metal met veelal superzware riffs op laag gestemde gitaren.

Dit album neigt nu ook meer naar Killswitch en dan met name naar de wat rustigere nummers. Waar het vorige album nog verrassingen in petto had met een aantal extra ruige nummers, met zelfs blastbeats, blijven die hier achterwege. De nadruk wordt meer gelegd op de melodie en meezingbare refreinen. Howard zijn screams zijn nog steeds aanwezig, maar worden tot een minimum beperkt. In de cleane zang laat hij bovendien horen een fantastische zanger te zijn met een uniek stemgeluid.

Een album met, voor mij, geen enkele uitschieter en wellicht wel erg op safe gespeeld, maar het album luistert wel erg lekker weg.

01. Die Alone
02. The God I Deserve