Review: Lord Shades – The Uprising of Namwell – Dooweet Agency – Release: 08-12-2017

Review: Lord Shades – The Uprising of Namwell – Dooweet Agency – Release: 08-12-2017.

Lord Shades is een Franse band opgericht in Argenton-sur-Creuse, Centre in 2001. De muziek die de band maakt is een kruisbestuiving tussen symfonische metal, black metal en epische filmmuziek. De teksten zijn puur fantasie en “The Uprising of Namwell” is het laatste album van een drieluik gebaseerd op de avonturen van Lord Shades.

Lord Shades is:
Alex – Bas, Vocalen
Nico – Drums, Vocalen
Cyril – Gitaar
Fabien – Vocalen, Gitaar

The Uprising of Namwell
Het totale drieluik gaat over drie werelden: Firë-Enmek, het land van de sterfelijken en lijden, Namwell, het land van gelukzaligheid en harmonie en Meldral-Nok, een vervloekt land met alleen maar chaos. Lord Shades, wiens lichaam en ziel van elkaar zijn gescheiden, heeft gekozen voor de donkere kant en is in dit derde deel op zoek naar wie hij werkelijk is.

‘Beyond the Wall of Sleep’ begint met het geluid van een knapperend kampvuur en het geroezemoes er omheen. Zo te horen worden de messen geslepen en een akoestische gitaar valt in. Het nummer heeft geen zang en middels een afwisseling van elektrische- en akoestische gitaar en de toevoeging van violen en drums wordt er opgebouwd naar het eerste echte nummer.

Die zang komt er in het tweede nummer ‘Nightly Visions’ wel bij. Een lekkere zware lage growl a la Amon Amarth, maar dan iets onheilspellender gebracht. Geschreeuw en geluiden van langslopende paarden en wapengekletter zetten het verhaal kracht bij. ‘The Dark Host’ heeft een pakkende riff en dito drumwerk en de zang wordt hier nog even extra zwaar aangezet. Wederom horen we tussendoor verschillende geluiden en je wordt hierdoor het verhaal lekker ingezogen. Het nummer heeft ook wat apart percussiewerk.

Het nummer gaat naadloos over in ‘The Gift’ en wordt ingeleid door een trage, onheilspellende stem. Het tempo gaat er daarna al rap in met double bassdrums en horen we ook voor het eerst het gebruik van symfonische orkestraties. Het nummer heeft meerdere tempowisselingen en bouwt naar het einde nog even op naar een hoogtepunt en eindigt met een kermende vrouwenstem die luid “Nooooooo” schreeuwt.

‘Woe to the (Vae Solis)’ begint onheilspellend, bijna filmisch. Halverwege gaat het tempo erin en horen we voor het eerst cleane vrouwelijke zang die hierna in elk nummer wordt gebruikt. ‘The Revenge of Namwell’ heeft een duidelijke black metal invloed met toevoeging van wat Oosterse klanken en fluitende vogels. ‘The Awakening’ heeft die Oosterse klanken ook in de vorm van gitaar- en percussiewerk en horen we ook wat gezang in het, zo te horen, Arabisch. Het nummer is bij vlagen lekker bombastisch. Afgesloten wordt er met een mix van violen en drums.

Voor dit album werd er speciaal een koor samengesteld en we horen dat in ‘A New Dawn’ dat begint met vrouwelijke zang waarna mannenstemmen zich er bij voegen. Daarna komt ook de ruige zang er nog bij. Er gebeurt veel in dit nummer, maar dat kan ook met een duur van 15 minuten. De ene keer doet het wat opera-achtig aan met het koor om vervolgens met viool een folk-achtige sfeer op te roepen. Dan krijgen we een stuk met alleen maar ruige vocalen en atmosferische black metal, dat overgaat in een stuk gesproken tekst (Frans) en pianomuziek. Tot slot wordt er in een combinatie van vrouwelijke zang met ruige vocalen het tempo nog even flink opgeschroefd om daarna qua tempo nog even in te zakken en te eindigen met een heel kort vioolstuk.

Deze Fransozen weten, meer nog dan op hun vorige twee albums , een goeie combinatie neer te zetten van black en symfonische metal, waarbij de orkestraties, het koor en de toegevoegde geluiden het verhaal kracht bij zetten. Voor de complete lijst van muzikanten die mee hebben gewerkt aan het album verwijs ik jullie graag door naar de site van de band. Ik ben eerlijk gezegd wel heel erg benieuwd hoe de heren dit live brengen.

1. Beyond the Wall of Sleep
2. Nightly Visions
3. The Dark Host