Review: Lordi – Monstereophonic (Theaterror vs. Demonarchy) – AFM Records– Release: 16-09-2016

Review: Lordi – Monstereophonic (Theaterror vs. Demonarchy) – AFM Records– Release: 16-09-2016.

Lordi werd oorspronkelijk opgericht in 1992. Bij de start was het eigenlijk meer een one-man-band, met een paar muzikanten die gitaarsolo’s speelden en hier en daar wat bas toevoegden. In 1994 kwam het idee van de maskers en de kostuums tot stand. Stilletjes aan werd een band geboren. De eerste single ‘Would You Love A Monsterman’ was een schot in de roos en hun loopbaan zat in de lift. Het winnen van het Eurovisie songfestival zorgde in 2006 voor de internationale doorbraak. Lordi maakte furore door de combinatie van horror en metal. De band kreeg te maken met veel bezettingswijzigingen, maar de laatste albums lijkt een vast team gevormd te zijn. Wordt met dit nieuwe album “Monstereophonic” iets nieuws geserveerd? Lees het hieronder!

Lordi is:
Mr. Lordi – zang
Amen – gitaar
Ox – bas
Hella – toetsen
Mana – drums

Monstereophonic (Theaterror vs. Demonarchy)
lordi-monstereophonic-promo-album-cover-pic-mo201699ilmnhbnfDit album is opgesplitst in twee delen: Theaterror en Demonarchy. Het eerste deel bevat nummers zoals we die kennen van de Finse monsters. Na een korte gesproken intro bewijst Mr. Lordi dat hij zijn gevoel voor humor nog niet verloren heeft! Het van een hilarische tekst voorziene ‘Let’s Go Slaughter He-Man’ is een vrolijke rocker met vlotte toetsen en enkele efficiënte riffs.

De riff van het stevige ‘Hug You Hardcore’ blijft in je hoofd steken. Amen slaagt er keer op keer in met uiterst aanstekelijke riffs op de proppen te komen. Zijn gitaarwerk klinkt enigszins gelikt en door de ruime aanwezigheid van de toetsen en de samenzang roepen sommige nummers een melodieus rock gevoel op. Dit wordt vooral duidelijk tijdens ‘Down With The Devil’.

‘Mary Is Dead’ is een tragere slepende track dat het vooral van de iets donkere sfeer moet hebben. Amen laat ons proeven van zijn melodieuze hooks met het vlottere ‘Sick Flick’.
Door een dikke toetsenlaag scoort ‘None For One’ nog hoger qua melodieus karakter en sluit passend het eerste meer traditionele deel af!

Het thema van het tweede deel Demonarchy vertelt het verhaal van The Undead Son, The Bloodsucking Count, The She-Wolf en The Witch. Maar niet alleen de verhaallijn is anders. Muzikaal wordt hier van een totaal andere koek plakjes gesneden. ‘Demonarchy’ klinkt een pak agressiever door de harde riffs en creepy toetsen. Zo hebben we de monsters nog niet gehoord! De nummers zijn complexer van structuur en laten veel onverwachte wendingen horen. De toetsen van Hella treden op de voorgrond tijdens ‘And The Zombie Says’, maar het zijn toch de harde, strakke riffs van Amen die met de meeste aandacht weglopen. Hoewel Mr. Lordi met zijn hoge screams en diepe growls ook een goede poging doet.

Amen laat duidelijk blijken dat hij meer in zijn mars heeft en verrast zowel met melodieuze, gevoelige stukken als pure metal fragmenten. Op de afsluiter ‘The Night The Monsters Died’ krijgen we het beste van beide werelden te horen en valt er zeven minuten te genieten. Deze schijf is een aangename verrassing geworden.

Lordi zal voor altijd verbonden worden met ‘Hard Rock Hallelujah’, maar met dit album bewijst Lordi dat ze meer in hun mars hebben. Dit album luistert vlot weg en de twee verschillende delen passen wonderwel goed bij elkaar. De hardere aanpak van Demonarchy ligt me wel, maar tegelijkertijd is hun partyhorror rock van Theaterror ook een lekkernij. Fans zullen niet ontgoocheld zijn en nieuwsgierigen moeten dit album zeker en vast een kans geven en beluisteren.

1. SCG8 One Message Waiting
2. Let’s Go Slaughter He-Man (I Wanna Be The Beast-Man In The Masters Of The Universe)
3. Hug You Hardcore