Review: Lost Society – Braindead – Nuclear Blast – Release: 12-02-2016

Review: Lost Society – Braindead – Nuclear Blast – Release: 12-02-2016.

Lost Society is opgericht in 2010 door gitarist en zanger Samy Elbanna in Jyväskylä, Finland.
Na verschillende line-up wisselingen kreeg de band in 2011 zijn huidige bezetting. De band nam twee demo’s op gedurende 2011 en 2012 en tekende bij Nuclear Blast in de zomer van 2012. Het debuutalbum “Fast Loud Death”, kwam uit in maart 2013. Tussen dit album en het tweede album “Terror Hungry” van begin 2014, werd er intensief getoerd met Suicidal Angels, Fueled By Fire en Exarsis.
De band heeft ook het podium gedeeld met een aantal van hun idolen, waaronder Overkill en Children of Bodom. Begin 2016 is het dan tijd om de wereld te overspoelen met hun, zoals ze het zelf noemen, Braindead Thrash Metal in de vorm van album nummer drie “Braindead”.

Lost Society is :
Samy Elbanna – Zang/gitaar
Ossi Paananen – Drums
Arttu Lesonen – Gitaar
Mirko Lehtinen – Bas

Braindead
BraindeadHet album begint met ‘I Am The Antidote’ waarvan ook al een officiële video is uitgebracht. Misschien loop ik al op de zaken vooruit als ik zeg dat dit nummer niet representatief is voor het album. Het nummer is traag en groovy met voornamelijk ruige zang en af en toe hoge uithalen. In de verte doet me dit denken aan de muziek van Corrosion of Conformity. Het tweede nummer ‘Riot’ heeft ongeveer hetzelfde tempo, maar nu worden de vocalen over het geheel wat hoger, bijna hysterisch en doet het me wat denken aan John Connelly van Nuclear Assault. Na deze twee nummers gaat het met ‘Mad Torture’ ineens een totaal andere kant op: na een rustig intro en het geluid van een kettingzaag en een vrouw die gilt, wordt het tempo behoorlijk opgeschroefd. Halverwege wordt het tempo gedrukt en horen we een riff die eindeloos wordt herhaald , waarna een solo volgt.

Ook ‘Hollow Eyes’ begint rustig met een, naar mijn mening, typische Testament riff en gaat in een vrij standaard thrash-ritme midtempo verder. Het nummer wordt ondanks de vele solo’s nergens echt spannend. ‘Rage Me Up’ is, zoals de titel al doet vermoeden, een supersnel nummer. Halverwege gaat het tempo eruit en krijgen we riffs die ik al te vaak heb gehoord en dan ook nog eens vaak worden herhaald. ‘Hangover Activator’ heeft veel tempowisselingen, maar houdt het standaard thrashritme. ‘Only (My) Death is Certain’ is het langste nummer met acht minuten en begint de eerste twee minuten rustig, daarna twee minuten midtempo met hysterisch hoge zang. Na een zeer kort intermezzo gaat het weer verder zoals daarvoor. Op dit moment krijg ik kromme tenen van de zang. ‘P.S.T. 88’ helpt daarna ook niet mee om met een goed gevoel af te sluiten. Een cover van Pantera in een typische jaren 80 thrash jasje.

Met het eerste nummer wordt je enigszins op een verkeerd been gezet. Dit was ook het nummer dat ik al eerder had gehoord en was ik toch wel aangenaam verrast. Zoals eerder gezegd is dit nummer niet representatief voor het album. Het tempo van de andere nummers ligt een stuk hoger. De band geeft wel een eigen draai aan de muziek, maar het is grotendeels typische jaren 80 thrash en hoor ik veel van wat honderden bands voor hen al gedaan hebben.

Score: 3,25 uit 5

1. I Am The Antidote
  2. Riot